Resultatene til Amazon skuffet stort i fjerde kvartal, selv om selskapet har solgt svært mange Kindle Fire-nettbrett. Her poserer selskapets toppsjef og gründer, Jeff Bezos, med selskapets nettbrett under lanseringen i fjor høst. (Bilde: Shannon Stapleton/REUTERS/SCANPIX)

Amazon skuffet stort

Aksjen raste etter netthandelsgiganten bommet på resultatene.

Amazon er en gigant i e-handelsmarkedet, men har det siste året gjort seg bemerket som en viktig aktør innenfor elektronisk innhold gjennom sin Kindle-plattform.

Det har vært svært høye forventinger til selskapets resultater for fjerde kvartal 2011 da julehandelen er meget viktig for selskapet. Dessuten har Amazon, med gründer Jeff Bezos i spissen, kastet seg inn i markedet for nettbrett med Kindle Fire. Det har så langt vært en suksess, men gav ikke den uttelling som analytikerne hadde forventet.

Selskapet kunne nemlig melde om en omsetning på 17,4 milliarder dollar. Det nesten en milliard lavere enn hva analytikerne hadde forventet, ifølge anslag som Bloomberg News har innhentet. Men i forhold til samme periode året før løftet salget seg 35 prosent, melder Amazon på sine nettsider. I hele 2011 omsatte selskapet for 48,1 milliarder dollar, 280 milliarder norske kroner, noe som representerer en vekst på hele 41 prosent.

Nettoresultatet falt til 177 millioner dollar i fjorårets fjerde kvartal, en nedgang på 58 prosent fra samme periode året før.

Årsaken til resultatnedgangen er at selskapet har skvist marginene til det ytterste for å oppnå vekst i salget. Men når veksten ikke lever opp til forventningene straffes selskapet hardt av investorene. Etter ordinær handel falt aksjen 11 prosent på Nasdaq.

I resultatrapporten fra Amazon skriver selskapet at salget av Kindle, både nettbrettet Fire og de ulike lesebrettene selskapet har levert, steget 177 prosent i de siste ni ukene av 2011 i forhold til samme periode året før. Som digi.no meldte denne uken har salget av nettbrettet Kindle Fire vært svært sterkt.

En av årsakene til salgssuksessen for nettbrettet har vært den svært lave prisen. Utsalgsprisen er så lav at Amazon knapt tjener penger på hvert brett. Selskapet imidlertid håper at dersom publikum kjøper en Kindle Fire, så vil de også bruke nettbrettet til å konsumere store mengder betalt medieinnhold via brettet og det på Amazon sine tjenester. Forventningene til det har imidlertid vært for høye, viser resultatrapporten.

– Vi er svært takknemlig overfor de millioner av kundene som har kjøpt Kindle Fire og Kindles lesebrett denne julen. Det har gjort at Kindle er det produktet som selger best både i USA og Europa, sier Amazon-grunder og toppsjef, Jeff Bezos, i en kommentar til tallene. Han røper også at tredjepartsselgere nå står for 36 prosent av antall solgte varer på Amazons tjeneste etter at de hadde en vekst på 65 prosent i julesesongen.

    Les også:

Til toppen