Amazon vokser raskt på salg av dagligvarer

Verdens største nettbutikk er mest kjent for salg av bøker, men veksten kommer fra andre varer.

Verdens største nettbutikk bygde seg store på salg av bøker og deretter CD- og DVD-plater. De opplever fortsatt vekst innen disse markedene, men det er andre varer som bidrar til at nettbutikken overgår aksjeanalytikernes forventninger.

I sitt siste kvartal la Amazon frem en omsetningsvekst på 34 prosent. Dermed endte omsetningen på 3,99 milliarder dollar. Bøker, CDer og DVD-plater sto for en vekst på 25 prosent, mens dagligvarer og moteartikler bidro med en vekst på hele 55 prosent.

Overskuddet økte med 20 prosent og endte på 197 millioner dollar.

Totalt utgjør nå dagligvarer og moteartikler en tredjedel av omsetningen til nettbutikken, og den andelen vil øke ifølge gründer Jeff Bezos. Han ønsker å utvide spekteret av hva slags varer Amazons enorme kundebase kjøper av nettbutikken, selv om det kan gå noe utover marginen.

- Vi prøver å øke volumet og når vi kommer opp på et vist nivå, blir det bra, sier Jeff Bezos til Financial Times.

En av selskapets store utgifter er forsendelsen ut til kundene. Ved å kunne pakke flere varer og varetyper i samme forsendelse, tror Bezos at de vil kunne tjene godt også på varer med lavere marginer.

Til toppen