Amazons auksjoner mister kjøpmenn

Amazon.com har tjent bra på auksjonene sine, men noen av de 100 kjøpmennene som hjalp selskapet å lansere auksjonssidene trekker seg nå ut i frustrasjon.

Kjøpmennene hevder at kjøperne blir forvirret fordi varer som auksjoneres bort også er å få kjøpt i vanlige butikker. Samtidig legger kjøperne inn for lave bud, og klager over at minimumsbudene som kjøpmennene har satt er for høye.

- I vanlige butikker skjønner folk hvor marginene er, men det gjør de ikke på auksjoner, sier Walt Mulvey, en av sjefene i Cameraworld.com, til News.com. Selskapet trakk seg fra Amazons auksjoner for to uker siden. - Cameraworlds tilbud om å justere ned høyeste bud til vanlig utsalgspris var også frustrerende for kjøperne, ifølge Mulvey.

En undersøkelse foretatt blant Amazons kjøpmenn viser at få vil fortsette å auksjonere bort varene sine på nettstedet i fremtiden. TechStore, som selger dataprodukter, vurderer nå på nytt om de skal selge varene sine gjennom Amazon-auksjonene. - Eksponeringen har vært god reklame, men budene har vært lave, sier TechStore-sjef Bejan Aminifard.

- Vi prøver nå å finne ut om budene har vært lave fordi auksjons-tilbudet er nytt og ikke genererer nok trafikk til å få opp prisene, eller om kundene som deltar på auksjoner er så prisbevisste at de ikke engang vil nærme seg vanlig utsalgspris, sier Aminifard.

Cameraworld trakk seg også ut av en annen grunn; frykt for publiserte kommentarer fra misfornøyde kjøpere. Amazon lar auksjons-deltakerne kommentere både kjøpere og selgere. Vissheten om at noen kan publisere kommentarer om Cameraworld.com uavhengig av om de har kjøpt noe eller ikke, bekymret toppsjefen Alessandro Mina.

- Folk byr 100 dollar for en kikkert som selges for 10.000 dollar, blir hissige og skriver en kommentar, sier han.

Talsmann for Amazons auksjoner, Paul Capelli, sier at produkter som ikke oppnår rimelige bud sannsynligvis ikke egner seg i disse auksjonene. - Når budene er så lave, vil produktene utgå fra våre auksjoner, sier Capelli. - Vi er ute etter unike og interessante produkter.

Ifølge Capelli er ikke Amazon bekymret over tapet av kjøpmennene. - Vi er laget for å være et forbruker-til-forbruker auksjons nettsted, sier han.

Amazons aksjer falt nylig med over 12 prosent grunnet planer om økte utgifter til reklame og utvikling av nye tjenester, skriver Bloomberg News. Aksjekursen kan også ha blitt svekket av ryktene om at CDNow, Amazons rival på online-musikk, kan bli kjøpt opp av et større selskap som vil ekspandere på nett, ifølge analytikere.

Mulige kjøpere av CDNow er tyske Bertelsmann AG, som allerede eier 50 prosent av nettbokhandelen Barnesandnoble.com, og Time Warner. CDNow vil ikke kommentere ryktene.

Amazon meldte nylig at selskapets tap i første kvartal hadde steget til 61,7 millioner dollar, fra 10,4 millioner dollar i samme periode året før. Selskapet har investert mye i merkevarebygging og utvikling av nye produkter; 84,1 millioner dollar i forrige kvartal.

Til toppen