Etter to måneder på markedet kutter Amazon prisen på sin Fire Phone. (Foto: Amazon)

Amazons smartmobil sliter

Dramatisk priskutt annonsert.

I sommer bekreftet Amazon det mange hadde regnet med en god stund, nemlig en egen smartmobil. Amazon Fire Phone, som telefonen heter, har et egenutviklet operativsystem, basert på Android, og fokuserer i stor grad på å fremheve kjøpsopplevelsen fra Amazons nettbutikk.

Dette gjøres blant annet via en teknologi som kan kjenne igjen mange fysiske produkter og merker, og la brukeren kjøpe disse produktene rett fra telefonen. Amazon har også bakt inn støtte for sine nettskytjenester, utviklet et 3D-basert grensesnitt som leser hodebevegelser, og lagt inn et solid kamera og hode høyttalere.

Alt i alt er Fire Phone et ambisiøst produkt, som det skal ha tatt fire år å utvikle.

Likevel tyder mye på at den ikke er en suksess. I går annonserte Amazon at de vil gi bort telefonen så godt som gratis (for en symbolsk sum av 99 cent) hvis man inngår en toårs kontrakt med AT&T (dette gjelder altså USA).

Den opprinnelige prisen, med tilsvarende kontrakt, var 199 dollar for modellen med 32 GB lagring.

Samtidig bekrefter Amazon at telefonen kommer til Europa, i første omgang til Storbritannia og Tyskland, senere i september.

Kjøpere at Fire Phone vil fremdeles få ett års abonnement til Amazon Prime-tjenesten, som gir tilgang til videostrømming og prioritert levering av varer.

Prisnedsettelsen passer til dels godt med Amazons generelle strategi med rimelig maskinvare, der kostnadene forhåpentligvis vil tjenes inn ved at kundene handler mest mulig andre varer og tjenester via produktene.

Likevel er det aldri et godt tegn når prisen på en smartmobil kuttes såpass drastisk to måneder etter lansering.

Avisen New York Times har vært med kontakt med flere AT&T-butikker som alle hevdet at salget av Fire Phone har vært minimalt. En av de mindre butikkene skal ha solgt én Fire Phone hittil. Mobilen står også for en svært liten andel av mobil nett-trafikk, kun 0,02 prosent, ifølge analyseselskapet Chitika.

Et slikt priskutt kan gi et sårt tiltrengt hopp i salget (Fire Phone ligger i skrivende stund på førsteplassen over bestselgende mobiler hos nettopp Amazon i USA), men garanterer på ingen måte en lagvarig suksess. Samtidig er det oppsiktsvekkende at brukeranmeldelsene av Fire Phone resulterer i et snitt på tre stjerner av fem mulige - det er svært lavt sammenlignet med så godt som alle andre mobiler på bestselger-oversikten. Hvis selv Amazon-fansen ikke faller for produktet, kan det tyde på trøbbel.

    Les også:

Til toppen