Amazons søkemotor husker dine søk

Amazon.com girer opp mot Google med en ny og smartere søkemotor som blant annet husker tidligere søk.

Googles suksess kan bli deres verste fiende. For når man raskt blir enestående i et sterkt voksende markedet og regnskapet viser at pengene velter inn, vekker man opp sovende konkurrenter.

Det har tatt tid, men nå begynner resultatene av store aktørers søkesatsninger å dukke opp. I tillegg til Yahoo som har lansert sin egen søkemotor i stedet for å bruke Google, arbeider Microsoft med det samme. I tillegg har nettbutikken Amazon.com også lansert et alternativ.

Første versjon av A9, som Amazon kaller sitt alternativ, ble lansert i april. I løpet av dagen lanseres versjon to, en kraftig oppdatering, skriver Wall Street Journal.

A9 satser på å lokke brukere som registerer seg med en sett med ny funksjoner. Søkemotoren husker deg første gang du registerer deg og kan lagre søkene dine slik at du kan gjenta dem og finne tilbake lettere.

A9 forsøker dermed å støtte opp om trenden blant moderne nettbrukere - man bruker i mindre grad bokmerker og søker i stedet hver gang for å finne tilbake til selv enkle nettadresser.

Amazons søkemotor lar deg også legge på notater på nettsteder og lagre bokmerker. Disse kan man så søke igjennom.

Google-utfordreren har også gjort en annen vri på hvordan de vanlige søkemotorene fungerer. I stedet for å velge om man skal søke på tekst, bilder eller video, søker A9 på alt samtidig og servere resultatene i samme rute.

Foreløpig er det dog en ting som mangler for de fleste brukere. A9 har oversikt over langt mindre deler av internett enn for eksempel Google. Noe stikkprøver med norske stedsnavn og navn på norske IT-ledere viser at A9 finner langt færre sider enn Google.

A9 forteller til Wall Street Journal at selskapet bruker "Google-teknologi" for å gjennomføre, men hva dette betyr er uklart. A9 serverer hverken like mange eller treffene i samme rekkefølge som Google når man søker med samme ord.

Til toppen