AMD blør stadig, men øker farten

Nye avtaler har hjulpet AMD med å få opp farten. Selskapet selger langt flere prosessorer enn tidligere.

Avtaler med PC-leverandører, først og fremst Toshiba, gjør at utsiktene for AMD nå ser lysere ut. De siste kvartalene har selskapet tapt markedsandeler til Intel, men i kvartalet som endte den 30. juni, økte salget av AMDs prosessorer med 38 prosent, målt i antall enheter. På grunn av nedgang i gjennomsnittsprisen på brikkene, var ikke økningen i prosessoromsetningen like høy. Den endte på 1098 millioner dollar, sammenlignet med 918 millioner dollar i forrige kvartal.

Antallet leverte prosessorer til bærbare maskiner økte med hele 82 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, men med bare 21 prosent sammenlignet med første kvartal i år.

På grafikksiden, gjennom ATI-divisjonen, opprettholder AMD omsetningen på 195 millioner dollar fra første kvartal, mens selskapets salg av brikker til konsumentelektronikk, gikk ned fra 118 millioner i første kvartal til 85 millioner i andre kvartal. Ifølge AMD er det vanlig med nedgang i grafikkbrikke-omsetningen i andre kvartal, men introduksjonen av ATI Radeon HD 2000-familien skal ha redusert denne noe.

AMD viser til nedgang i salg av håndsett som årsak, selv om dette delvis blir kompensert av økt omsetning av digitale TV-prosessorer.

Alt i alt hadde AMD en omsetning på 1,378 milliarder dollar i første kvartal, noe som ga et driftstaps på 457 millioner dollar og et nettotap på 600 millioner dollar, 1,09 dollar per aksje.

Resultatene påvirkes med blant annet 130 millioner dollar fra ATI-oppkjøpet, integrasjonsomkostninger på 78 millioner og aksjekompensasjoner til ansatte på 31 millioner.

Driftstapet er lavere enn i første kvartal, da det var på 504 millioner dollar, samtidig som at omsetningen har økt fra 1,233 milliarder dollar.

Omsetningen er også høyere enn for andre kvartal i fjor, hvor den var på 1,216 milliarder dollar. Men da hadde AMD driftsinntekter på 102 millioner dollar.

I tredje kvartal i år regner AMD med at omsetningen til selskapet vil øke i takt med den sesongmessige økningen i markedet.

Til toppen