AMD tror ikke at mange like kjerner er svaret

Mens Intel viser fram prosessorer med opptil 80 kjerner, mener AMD at en slik løsning er utilstrekkelig.

Behov for økt ytelse er drivkraften bak salget av nye prosessorer. Lenge var klokkehastigheten det viktigste måltallet for ytelse. Høyere klokkehastighet betydde høyere ytelse. Dette måtte ta slutt, noe man begynte å se tegn på da AMD begynte å oppgi PR-tall (performace rating) i stedet for klokkehastig. Intel fulgte opp en del senere, men da var det allerede tydelig for de fleste at klokkehastigheten hadde mindre å si. Sammenligninger mellom ytelsen til Pentium M og Pentium 4 gav klare svar på dette.

I dag er det et nytt kappløp mellom AMD og Intel. Dette går ut på antallet kjerner. Dette er dog vanskeligere å forholde seg til for kundene, fordi programvare ikke like lett kan utnytte et økt antall kjerner som den ofte kan utnytte økt klokkehastighet. Den totale ytelsen i systemet er forbedret, men ytelsen til hver tråd øker bare marginalt for hver nye versjon av prosessorene som kommer.

    Les også:

Under en presentasjon for analytikere i slutten av forrige uke, fortalte AMD at selskapet ikke vil være med på et videre kappløp i antallet kjerner. I alle fall ikke ensartede kjerner.

I presentasjonen, som beskriver AMDs planer for flere år framover, nevnes ingen prosessor med mer enn fire identiske kjerner. Derimot presenterer selskapet flere mulige løsninger som har forskjellige sett med ulike kjerner - alt ettersom hvilket bruksområde prosessorer skal brukes i. Dette kan være alt fra PDA-er og konsumentelektronikk til servere og systemer for tungregning. AMD kaller dette Accelerated Processing Units (APU).

Fusion, selskapets kommende brikke for bærbare PC-er som integrerer en CPU og en grafikkprosessor (GPU), er det første skrittet i en slik retning. Men selskapet vil ikke begrense dette til CPU-er og GPU-er - også andre typer spesialiserte kjerner, for eksempel for fysikkprosessering eller videoakselerasjon, vil kunne integreres.

Det er flere fordeler med en slik tilnærming. Færre brikker gir lavere pris og tettere integrasjon mellom undersystemene. Det gjør det samlede systemet mindre komplekst og kan gi lavere energiforbruk. Ulempen er først og fremst mer kompliserte brikker, med potensielt høyere feilprosent.

I systemer med høy ytelse, for eksempel heftige spillmaskiner, vil separate grafikkprosessorer likevel være løsningen - kanskje i tillegg til APU. Det vil likevel gå flere år før slike systemer kommer på markedet. Fusion kan trolig ventes først i 2009.

Fram til det vil AMD bygge videre på dagens teknologier. I midten av 2007 kommer selskapet med det som trolig vil være den første ekte firekjernede x86-prosessoren, i første omgang til servere. Noe senere på året kommer tokjernede brikker basert på andre nyheter som kommer i den firekjernede prosessorene, blant annet støtte for HyperTransport 3.0 og PCI Express 2.0. Støtte for DDR3-minne kan ventes i 2008.

Den første store nyheten for bærbare PC-er kommer tidlig neste år, når AMD kommer med brikken som foreløpig kalles Hawk. Denne skal ha lavere energiforbruk enn dagens mobile prosessorer fra AMD, og skal kunne brukes sammen med både hybride harddisker og det selskapet kaller Dynamic Graphics Power Switching - hvor en bærbar PC både har integrert og diskret grafikkløsning, men hvor den diskrete automatisk vil skrus av under batteridrift og på igjen ved tilkobling til strømnettet.

Senere i 2007 kan Griffin ventes. Dette er også en prosessor for bærbare, men den skal støtte teknologier som HyperTransport 3.0, integrert DirectX 10-grafikk, PCI Express 2.0, videoutgangen DisplayPort og ATIs Universal Video Decoder.

AMDs presentasjoner er tilgjengelige på denne siden.

Til toppen