AMD utfordrer Intel med «Live!»

Flere innholdsleverandører deltar i lanseringen av AMDs stue-PC-plattform «Live!».

AMD opprettet opprinnelige «AMD LIVE!» som varemerke i 2004. I forkant av årets store mønstring av forbrukerelektronikk i Las Vegas (CES – Consumer Electronics Show) kommer den virkelige lanseringen av denne utfordreren til erkerivalen Intels Viiv-plattform for stue-PC-er som det også ventes atskillig blest om på CES.

    Les også:

I likhet med Viiv (uttales som «vaiv» på norsk), er Live! mer enn bare en teknologiplattform, selv om utgangspunktet er AMDs tokjernede prosessorer for stasjonære og bærbare PC-er. Det dreier seg om allianser med produsenter av forbrukerelektronikk, og med leverandører av digitalt innhold. På det nyopprettede nettstedet for AMD Live! viser for eksempel en stor plakat med teksten «Star Wars Episode III Revenge og the Sith Electrifies with AMD».

Det er en nær allianse med Microsoft og med Microsofts stue-PC-variant av Windows, Media Center Edition. Microsofts markedssjef for Windows Mike Sievert kopler i sin støtteuttalelse prosessorteknologien AMD64 og operativsystemet Media Center sammen med spillmaskinen Xbox 360. Samtidig går AMD sammen med STMicroelectronics om en Live!-kompatibel tv-boks. Andre aktører på Live!-laget er ATI, Broadcom. Motorola, Nero, Nvidia og Via: Alle uttrykker støtte for «AMDs digitale media visjon».

De første Live!-PC-ene, både bærbare og stasjonære, ventes i midten av 2006, antakelig med HP som den mest framstående leverandøren.

PC-ene vil få heftige multimedieegenskaper, blant annet innen video og med surround lyd. Men Live strekker seg ut over PC-er. I likhet med Viiv er noe av poenget å lage et varemerke for flere produkttyper, også fra andre leverandører, som garantert passer sammen, kan koples til hverandre og utveksle digitalt innhold. Forskjellen er at AMD i noe mindre grad vil legge premissene for den felles standardiseringen selv.

AMD uttrykker dette slik: «Med en Live-merket stasjonær eller bærbar PC, skal forbrukere være i stand til å utvide sin PC til å sende musikk gjennom sin underholdningssentral, se og dele fotografier på tv-en, brenne tv-opptak, video, musikk og bilder til en DVD eller en CD, og overføre det samme innholde til en bærbar PC, til MP3, til en bærbar mediespiller eller til en PDA.»

Fra forbrukeranalytiker Danielle Levitas i IDC har AMD innhentet denne kommentaren: «Innhold som omdanner tv-titting fra en passiv, lineær opplevelse til en på-forespørsel, uimotståelig underholdningsopplevelse, er synergistisk overfor forbrukernes helhetlige titteopplevelse.»

Til toppen