Amelio kaster hanskene

På en tøff generalforsamling i Apple Computer onsdag, ble toppsjefen, Gil Amelio, konfrontert med Apples sviktende resultater og aksjekurs i '96. Amelio forsvarte sin 3-årsplan meget aggressivt, og aksjonærene ga ham fornyet tillitt.

Dr. Gil Amelio, toppsjefen i Apple Computer, måtte til pers foran Apples aksjonærer på selskapets generalforsamling onsdag i Cupertino, California. Det var et tøfft og til tider fiendtlig publikum Amelio måtte hanskes med. Aksjonærene mislikte foreslåtte lønnsavtaler for topplederne, tap på $816 millioner i '96, og kursutviklingen, som nå er $15 - nær det laveste den har vært på 52 uker.

Amelio holdt en times presentasjon hvor han forsvarte seg aggressivt og viste til at Apple var et truet selskap når han tok over i '96. Amelio belyste en rekke kritiske problemområder:

Likviditet

Amelio fortalte at likviditene var kritisk da han tok over. Apple hadde problemer med å betale regninger, manglet økonomidirektør, slet med syv forskjellige finanssystemer, og savnet forecast-muligheter. Amelio viste til at selskapet nå har $1,8 milliarder på bok, har kuttet lageret med 75 prosent og øket omløpshastigheten på lageret fra 6 til 12 ganger pr. kvartal.

Kvalitet

PowerBook-produktene var så preget av feil at distribusjonen måtte stoppes, noe som kostet i form av direkte utlegg og tap av goodwill hos kunder. Amelio viste til at reklamasjoner på PowerBook 1400 er 90% lavere i forhold til PowerBook 5300.

Operativsystem-strategi

Amelio pekte på at selskapets OS-fremtid var i ferd med å strande med Copland - som forsøkte å være bakoverkompatibelt og et fremtidsrettet, robust operativsystem. Nå har selskapet en strategi hvor de oppdaterer System 7 hvert halvår, mens de jobber med Rhapsody som kommer i første versjon i slutten av '97.

Amelio fortalte at Rhapsody vil være et tverrplattformmiljø slik at applikasjoner utviklet for Rhapsody vil kjøre på Wintel- og Unix-maskiner.

Bedriftskultur

- Jeg var sjokkert over ukulturen i Apple, fortalte Amelio. Det var som en samling stammer i stedet for et moderne, industrielt selskap. Det jeg ønsker er å temme kulturen i Apple, ikke knekke den.

Fragmentert portefølje

- Apples enorme utvalg av produkter er et problem vi har foran oss, og det er vår høyeste prioritet, på kort sikt, å rydde opp i dette, fortsatte Amelio.

Kostnader og resultater

- Vi har kuttet 3.565 stillinger og senket vårt "nullpunkt" med over en milliard dollar. Allikevel viste vi elendige resultater i første kvartal, så det er behov for ytterligere konsolideringer og skjerping av fokus, fortalte Amelio. Han understreket at ingen ledere vil få bonuser før selskapet er profitabelt, etter planen i selskapets 4. kvartal '97 som avsluttes i september.

Amelio fortsatte sin presentasjon med å vise til endringer som kommer. Det første man vil se er mer aggressiv markedsføring fra Apple. Allerede i disse dager vil Apple angripe konkurrenter og spille på sine styrker i kampanjer i amerikansk presse.

- Til tross for våre traumer er Apples fundamentale styrker og verdier i tråd med utviklingen i bransjen generelt. Vi har levert 26 millioner Mac'er og har mellom 50 og 60 millioner brukere, understreket Amelio. Kampen er i gang, og nå kaster vi hanskene og angriper konkurrentene, avsluttet en opplagt Amelio.

http://product.info.apple.com/pr/speeches/1997/q2/970205.amelio.share1.html>Les hele Amelios presentasjon.

Til toppen