America Online dobler

Den amerikanske Internett-giganten America Online hadde en enorm vekst for sitt fjerde fiskale kvartal. Selskapet selger for nesten 18 milliarder norske kroner og fikk et fett overskudd.

America Online (AOL) går bedre enn noen gang. Selskapet som i begynnelsen av året varslet at de ville kjøpe mediegiganten Time Warner, har lagt frem tallene for sitt fjerde fiskalkvartal. Tallene viser at selskapet går så det suser.

Nettoresultatet til AOL doblet seg og vel så det i fjerde fiskalkvartal i år, i forhold til i fjor. Selskapet fikk et nettoresultat på 338 millioner dollar, i underkant av tre milliarder norske kroner. Samme periode i fjor hadde selskapet et nettoresultat på 157 millioner dollar, 1,4 milliarder norske kroner.

Dette er langt over det finansanalytikerne hadde spådd.

AOLs samlede omsetning steg også kraftig for kvartalet. Selskapet omsatte for 1,93 milliarder dollar, 17,61 milliarder norske kroner. Fra samme periode året før er dette en økning på 39 prosent, da hadde selskapet en omsetning på 1,38 milliarder dollar eller 12,59 milliarder norske kroner.

En analytiker ved den amerikanske storbanken Chase Manhattan, sier til Wall Street Journal at kvartalet var bra for AOL. - Jeg vil si at dette er business as usual. Det er et godt kvartal men ikke grensesprengende, sier analytikeren.
Steve Case, AOLs toppsjef, sier i et intervju at han er meget fornøyd med at selskapet greier å levere resultatene samtidig som integrasjonsprosessen i forbindelse med TimeWarner-sammenslåingen.

- Selv om vi er fokusert på fusjonen og fokusert på at den skal vinne mesterskapet, tar vi ikke øynene fra ballen, sier Case til Wall Street Journal.

Økningen i inntektene for AOL kommer i stor grad fra en markant tilvekst av annonsering på selskapets nettverk. Disse inntektene har nesten doblet seg, fra 313 millioner dollar, 2,8 milliarder norske kroner, til 609 millioner dollar, 5,55 milliarder norske kroner, over kvartalet.

Selv om majoriteten av inntektene til AOL kommer fra betalende abonnenter, hele 61 prosent, er det inntektene fra e-commerce og reklame som viser en klar økning. Det melder Wall Street Journal.

Til toppen