JUSS OG SAMFUNN

America Online får konkurranse

Søkerverktøy-leverandøren Yahoo! slår seg sammen med det amerikanske telekommunikasjonsselskapet MCI for å tilby en ny online-tjeneste. Målet er å ta kunder fra America Online (AOL).

Therese Werenskiold
18. mars 1998 - 10:31

Den nye online-tjenesten, Yahoo! Online, tilbyr blant annet nyheter, sport, aksjekurser, e-post, "chat", underholdning, netthandel og værmelding.

Ved å tilby nettilgang, vil Yahoo! få et viktig verktøy som selskapet nå mangler i sin kamp om å ta nettbrukere fra AOL, ifølge Newsbytes. Analytikere ser på samarbeidet som en verdifull inngang til markedet og mener konstellasjonen vil bli en alvorlig trussel mot AOL.

Chris Charron i Forrester Research sier at MCIs markedsandel er på rundt to prosent, mens AOL sammen med Microsoft Network har godt over 50 prosent. Charron legger til at det beste våpen Yahoo! Online og andre utfordere nå har, er prisen. - Selv en dollars forskjell kan gjøre utslaget for prisbevisste brukere.

Yahoo! Online vil koste 113 kroner de første tre månedene. Deretter går prisen opp til 151 kroner.

Fra første april øker prisen på AOLs abonnement til 166 kroner måneden.

Yahoo hadde 31 millioner besøk forrige måned, iflg. tall fra Relevant Knowledge, skriver AP/USA TODAY.

- Økt konkurranse blant nettleverandørene er til stor gevinst for brukerne, sier Kate Delhagen i Forrester Research.

Det nye tilbudet kombinerer det brukerne allerede kan få separat; nettilgang fra MCI, og innhold tilgjengelig på web-sidene fra Yahoo!, skriver News.com.

AOL på sin side, venter ikke noe stort kundefrafall på grunn av prishoppet. En talsmann for AOL sier selskapet har hatt få negative reaksjoner på prisøkningen, ifølge Bloomberg News. Han legger til at AOL vil utvide sitt tilbud de neste månedene, blant annet ved å tilby abonnentene å kunne fremkalle filmer som sendes og oppbevares på personlige web-sider. Bildene kan sendes via e-post, og være til stor glede for foreldre og besteforeldre, melder Reuters. AOLs talsmann sier til slutt at selskapet planlegger å gå inn i markedene i Australia og Hong Kong, for å øke sin internasjonale profil.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.