Amerikanere pusher i oppoverbakke

Til tross for at PointCast har blitt betraktet som en av suksesshistoriene innenfor nettkastingområdet, er det kun en fjerdedel av amerikanske webbrukere som benytter seg av push. Det viser en undersøkelse gjort av markedsføringsbladet Advertising Age.

Advertising Age foretar hvert år en undersøkelse innenfor området interaktive medier. Den ferskeste undersøkelsen viser at drøyt 24 prosent av 584 nettbrukere som hadde vært på verdensveven de siste seks månedene, brukte en nettkastingstjeneste. Nærmere 68 prosent sa at de ikke var interessert i å bruke en slik tjeneste.

- Push som fenomen har ikke hatt den tiltrekningskraften som mange forventet den skulle ha, sier Bill Doyle, senioranalytiker ved Forrester Research i en kommentar. Doyle sitter selv med en undersøkelse som viser at 50 store annonsører, hver med annonsebudsjetter i 100-millioner kroner-klassen, heller ikke de nærmeste årene vil skyve push frem som et hovedverktøy i merkevarebygging på nett.

96 prosent av de 50 annonsørene, mente at nettsteder i seg selv er den sterkeste form for merkevarebygging. Deretter kommer bannerannonsering (88 prosent) og sponsing (74 prosent). Nettkastingannonser vil bare bli benyttet av 28 prosent av annonsørene.

I Advertising Age-undersøkelsen, som rettet seg mot 2.000 voksne, stilte markedsføringsbladet spørsmålet "Do you currently use a personal broadcast or push service?" - med 24,2 prosent positiv respons. 23, 9 prosent av dem som hadde vært på web de siste seks månedene, kunne tenke seg å bruke motta reklame på e-post i bytte med bonuspoeng eller premier.

Bill Doyle i Forrester mener at det ennå vil ta 2-3 år før push vil få gjennomslag i forbrukermarkedet i stor skala.

Det velrennomerte analyseselskapet Jupiter Communications er også konservative når det gjelder prognoser for nettkringkasting. Jupiter har beregnet at push kun vil utgjøre 5 prosent av 940 millioner dollar (6,8 milliarder norske kroner) som analyseselskapet har beregnet som totalanslag på det amerikanske online-reklamemarkedet i 1997. Andelen er forventet å stige til 25 prosent i år 2001.

- De finnes ikke så mange muligheter for en annonsør å kjøpe plass i et pushmedium i dag, mener Peter Storck, som leder online-seksjonen i Jupiter.

- Du kan kjøpe PointCast eller sende direkte reklame via e-post. Dét er i øyeblikket det, sier han, men mener likevel at annonsøren er positive til push-egenskaper fordi det minner dem om mer tradisjonelle medier som TV.

- En negativ faktor er den begrensede dekningen, sier Storck.

Det bildet vil imidlertid bli endret. Med lanseringen av Microsofts IE 4.0 og Netscape Netcaster, med hundrevis av kanalpartnere på innholdssiden spredt over hele kloden, vil stadig flere nettbrukere få mulighetene til å få nettkasting som en del av webhverdagen..

Til toppen