Amerikanerne dominerer interaktiv vinnerliste

Det amerikanske markedsføringsmagasinet Adweek har laget en oversikt over de 50 største interaktive selskapene. Eneste utlending på lista er svenske Icon Medialab.

Oversikten - utarbeidet av markedsføringsmagasinet Adweek - viser en gang for alle at det er de amerikanske selskapene som har en klar markedsdominanse.

Målt i omsetning er California-baserte UsWeb/CKS klart størst med en forventet omsetning første halvår i år på 73 millioner dollar, eller rundt 565 millioner norske kroner. Selskapet er representert i Skandinavia med et skandinavisk hovedkontor i Oslo, og har uttalt at det er et mål å være representert i alle de skandinaviske landene innen midten av 2001.

Icon Medialab, med hovedkontor i den svenske hovedstaden Stockholm, er det eneste utenlandske selskap som er representert på listen. Icon ventet en omsetning i første halvår i år på 15 millioner dollar, eller rundt 116 millioner norske kroner, men endte på 151,7 millioner svenske kroner, noe som representerte en omsetningsvekst på 228 prosent. Likevel endte resultatet etter finansnetto på minus 35,9 millioner svenske kroner.

Nedenfor er de 20 første selskapene på Adweeks liste gjengitt. Av de 30 siste selskapene finner man blant andre McCann-Erickson/A&L, og deres inntekter som stammer fra interaktive aktiviteter. Dette utgjorde i 1998 en omsetning på 7,5 millioner dollar, eller rundt 58 millioner norske kroner.

Nr. Selskap Hovedkontor Forventet
omsetning
jan-juni '99*
Faktisk
omsetning
1998*
1 UsWeb/CKS San Fransisco 73,000** 91,000**
2 Euro RSCG Worldwide Interactive New York 58,900** 78,500
3 Grey New Technologies New York 50,000** 75,000
4 Cambridge Technology Partners Cambridge, MA 50,000** 90,000
5 Agency.com New York 47,000** 80,000
6 Xceed New York 44,000 62,000
7 TMP Worldwide New York 43,000 50,158
8 iXL Atlanta, GA 40,000** 64,800
9 OgilvyOne New York 35,000** 60,000
10 Strategic Interactive Group Boston 35,000 40,000
11 c2o Interactive Architects Dallas, Tex 25,000** 45,000
12 Razorfish New York 25,000** 30,974
13 Modem Media.Poppe Tyson Norwalk, CT 24,800** 42,544
14 THINK New Ideas New York 24,000** 42,600
15 Organic San Fransisco 20,000** 30,000**
16 Brand Dialogue New York 18,500** 32,000**
17 APL Digital New York 15,000** 16,000
18 Icon Medialab Stockholm, Sverige 15,000** 16,000
19 Magnet Interactive Communications Washington DC 15,000** 12,000
20 Thunder House Online New York 12,500** 25,000

* = i tusen dollar

**= foreløpige tall

Kilde: Adweek Online (Den fullstendige listen inneholder 50 selskaper, denne listen inneholder kun de 20 første.)

Til toppen