Amerikansk børsfeber til Skandinavia

Den amerikanske Internett-feberen ser ut til å smitte over på Sverige og så Norge. Nå skal Merkantildata skille ut sine Internett-folk i et eget selskap.

Vi har begynte å venne oss til børsverdier på amerikanske teknologiselskaper som ved første og kanskje andre øyekast ser ut til inneholde en kommafeil. Nå begynner noe av tendensen å spre seg til Norden.

Trenden er drevet av amerikanske selskaper som kjøper opp svenske IT-selskaper. Men dype lommebøker tilbyr de høye priser, noe som løfter børskursene både til de med konkrete tilbud og deres konkurrenter. I løpet av uken har en rekke aksjekurser til selskaper som Linne Group, Adera, Icon Medialab og WM-data steget sterkt.

Trolig er Norden et interessant investormarked for amerikanske investorer på grunn av vår høye bruk av både PC-er, Internett, mobiltelefoner og elektroniske banktjenester.

WM-data stiger pent, ikke minst fordi selskapet har offentliggjort at de skal skille ut sine Internett-konsulenter fra resten av den mer trauste bølingen og børsnotere nettvirksomheten i et eget selskap. Dette har fått WM-datas konkurrent Merkantildata med Tom Adolfsen i spissen til å våkne.

Adolfsen har allerede fått kursløft fra WM-data og mer kommer. Adolfsen vurderer å skille ut sine 200-300 Internett-konsulenter i et eget selskap til neste år for å synliggjøre verdiene, skriver Dagens Næringsliv.

Adolfsen har tidligere i år kvittet seg med PC-distribusjonen, noe som dro ned verdifastsettelsen av Norges største dataselskap.

400-500 millioner tror Adolfsen det fremtidige Internett-selskapet kan være verdt, forteller han til Dagens Næringsliv. Dette er litt forsiktig hvis man følger det som ser ut til å ha blitt en tommelfingerregel i bransjen: To millioner kroner per ansatt.

IT-hoppet i Sverige og etter hvert i Norge har også gitt investorene ytterligere fart - det ble satt ny rekord på Oslo Børs i går. Aksjer for 4,1 milliarder kroner skiftet hender gjennom 8475 handler, skriver Finansavisen.

Til toppen