Amerikansk magasin håver inn nettabonnenter

Nettmagasinet Salon har hatt stor suksess med sin betalingsløsning siden amerikanerne lanserte en premium-tjeneste i april i fjor.

35.000 abonnenter. Det er hva Salon har greid å skaffe seg siden de lanserte en ekstra luksustjeneste i april 2001.

Og det er ikke kun sladder og sex de får betalt for. I løpet av fjor høst stengte nemlig magasinet også sine "tunge" nyhetssaker og kommentarer. Brukere som ennå ikke har tegnet abonnement, kan fortsatt lese artikler gratis fra nyhetsbyråene, bokanmeldelser og annet utvalgt stoff som redaksjonen ikke setter en stjerne på.

Drøyt 30.000 av de 35.000 har tegnet seg for et Salon Premium-abonnement, mens magasinets brukerdrevne forum (The Well og Table Talk) også er populære - til tross for at det dyreste abonnementet på The Well koster 180 dollar, omlag 1600 norske kroner, i året.

- Vi kan ta såpass høy pris for The Well på grunn av kvaliteten på debattene i forumet. Medlemmene består av akademikere, journalister og andre folk som gjerne vil ha en høyere standard på interaktiviteten. Debatten er også annonsefri og tilbyr muligheter for private samtaler. Man møter altså ikke banalitetene og de forskrudde meningene som dominerer de åpne debattforumene, skriver pressetalsmann Patrick Hurley i en e-post til digi.no.

En hovedgrunn til at Salon har hatt suksess med sin Premium-tjeneste, er den lave prisen på 30 dollar i året. Like før jul ble det også lansert et månedabonnement på seks dollar, mens det som et tredje alternativ er mulig å tegne abonnement for to år av gangen.

Kun fem prosent av abonnentene har imidlertid gjort det siste, mens hele 93 prosent har tegnet årsabonnement.

Salon måtte tidligere basere den kommersielle driften sin på annonseinntekter. Ni måneder senere består abonnementsinntektene for 30 prosent av den totale inntektstrømmen, opplyser selskapet.

Magasinet angir imidlertid ikke noen dollarsummer og heller ikke om inntektene fra nettreklamen har falt i samme periode.

Hurley anslår overfor digi.no at mellom 30 og 40 prosent av inntektene for 2002 vil komme fra tjenester som brukerne må betale for.

Til toppen