Amerikansk nettsalg stagnerer

Etter år med kolossal vekst, ser det ut til at salg av varer til forbruker over nett stagnerer i USA.

San Francisco (NTB): Internettsalget stagnerer i USA etter at det i lang tid har økt med 25 prosent per år. Etterspørselen etter bøker, billetter og kontorutstyr kjøpt over nettet ser ut til å være mettet, skriver New York Times.

På andre områder har nedgangen vært enda mer dramatisk, het det på avisens nettsider søndag. Helseprodukter og kosmetikk, datatilbehør og utstyr for kjæledyr er spesielt hardt rammet, sier analytikere New York Times har snakket med.

Leverandørene har for lengst reagert på tegnene til et trendskifte. Datagiganten Dell, som mange mente hadde mestret utfordringene ved å selge over nettet, satser nå mer på salg over disk i store butikkjeder som Wal-Mart.

Vendepunkt
– At salget dabber av, skyldes en rekke ulike krefter i markedet. Det ventes at det samlede salget over internett i år vil komme opp i 116 milliarder dollar (nesten 700 milliarder kroner), noe som tilsvarer 5 prosent av det samlede detaljistsalget, skriver avisen.

– Det betyr at det blir vanskelig å opprettholde den raske veksten, heter det videre i artikkelen.

John Johnson, som bor i San Francisco, påpeker at butikkfolkene har lagt seg skikkelig i selen for å tiltrekke seg kunder.

– De jobber mye hardere, og de er ikke lenger så gammeldagse. Belysningen er bedre. Du slipper å snakke med folk som har stått bak disken i 40 år. De er yngre og hippere og mye bedre orientert, fastslår Johnson.

Påkjenning
Han og hans kone Liz Hauer forteller til New York Times at de også handler over nett, men det gjelder mest gaver og ting som uansett må hentes inn fra steder utenfor San Francisco. De klager over at netthandel noen ganger kan være en påkjenning.

– Å handle over nettet er mye mer slitsomt, mener Liz Hauer. Hun har selv en lederjobb i Macy's, en berømt kjede av amerikanske supermagasiner med hovedkvarter på Herald Square i New York, og er vel kjent med handel både over disk og over internett.

Markedsanalytikerne i selskapet Forrester Research spår at nettsalget av bøker i USA vil øke med bare 11 prosent i år, mot nesten 40 prosent i fjor. Klessalget, som i fjor hadde en vekst på 61 prosent, vil i 2007 trolig bare vokse med 21 prosent.

Til toppen