Amerikansk online-krig

I forrige uke varslet Microsoft relanseringen av sitt Microsoft Network (MSN), med ny teknologi og lavere medlemspriser. Nå svarer America Online og varsler egne planer for relansering og prisjusteringer.

America Online (AOL) relanseres i løpet av høsten, blant annet som et svar på Microsoft Networks relansering.

- Vi satser mer på annonsesalg og markedsføring, sier talskvinne for AOL, Pam McGraw. Dette er en del av vår høstkampanje og vil inkludere nye medlemstjenester og nye priser, sier McGraw.

Microsoft Network annonserte tidligere i høst at de legger ned sitt lukkede nettverk basert på X.25-standarden til fordel for en Internett-løsning. Rett før helga løftet Microsoft litt på sløret og røpet litt av hva vi får se i den nye tjenesten som går på lufta tidlig i november.

Det nye MSN vil ikke ligne på sin forgjenger i det hele tatt. Nå er det redaksjonelt innhold som teller mest. Sammen med grafikk, design, lys og lyd som ingen tidligere har sett maken til, skal alt settes inn på å slå eventuelle konkurrenters lignende tilbud ned i støvlene, i henhold til Microsoft.

Det hele baseres på Internet Explorer 3.0, som er avgjørende for å kunne benytte mange av tjenestene.

Ifølge selskapet skal en ikke lenger tenke datamaskin, men TV. MSN vil tilby blant annet MSNBC, nyheter, sport og handlemuligheter, foruten et diskusjonsforum. Meningen er å gjøre nettet så enkelt at en skal kunne skifte kanal på nettet mellom MSN, AOL og Compuserve like enkelt som på TV.

Microsoft sier at tjenesten er laget for å kunne fungere på 8MB 486-maskiner med 14,4 Kbps modem og 50 MB harddisk, noe nesten 100.000 betatestere har bekreftet i en prøveperiode.

Med 1,5 millioner abonnenter etter 14 måneder, er MSN USAs tredje største online-tilbyder, etter America Online og CompuServe. MSN posisjonerer seg for en vekst i markedet. Derfor bruker selskapet, i likhet med AOL, USD 100 millioner (650 millioner kroner) det neste året for å markedsføre den nye tjenesten. Håpet er å øke kundemassen fra dagens 1,6 millioner til et nivå nærmere AOLs 5 millioner kunder.

- Dette er ingen anti-AOL-kampanje sier videpresident i MSN, Laura Jennings, som legger til at fokuset legges på Internett.

Microsofts egne beregninger går på at selskapet innen fire år skal ha 10 prosent av markedet for Internett-aksess. Inkludert annonser og abonnement beregnes dette til mellom 85 og 100 milliarder kroner innen år 2000.

Til toppen