Amerikansk opprydning i statistikk-kaos

Internet Advertising Bureau satser på å ha klar en oversikt over felles standarder og retningslinjer for nett-trafikkmålinger i september i år.

Mens den norske statistikkgruppen sliter for å få på plass felles uavhengige målinger, har den største bransjeorganisasjonen for annonsering på Internett i USA, Internet Advertising Bureau (IAB), satt september som deadline for publisering av dokumentet "IAB Online Audience Measurement Guidelines".

Dette dokumentet vil blant annet inneholde retningslinjer på undersøkelsesmetoder og gi en oversikt både for bransje og annonsører til å sammenligne ulikhetene mellom de forskjellige målemetodene som analyseselskapene benytter. Dessuten har IAB satt seg fore å finne fram til nye metoder for å få frem mer nøyaktige målinger.

Rich LeFurgy er styreformann i IAB. Han sier i en pressemelding at dårlig trafikkrapportering fortsatt hindrer veksten i onlineannonsering.

- Inkonsekvent og ustabil rapporteringen av publikumstrafikk er stadig en bekymring for annonsørene og en hovedhindring i annonseveksten online, sier LeFurgy som har en ledende stilling i Disney-datteren Buena Vista Internet Group.

- Annonsører og byråer er nødt til å kunne vurdere online-mediet mot tradisjonelle mediers veletablerte analyser når de skriver sine medieplaner. Som representanter for bransjen akter vi å drive opplæring om riktig bruk av publikumsundersøkelser samtidig som vi etablerer minimumsstandarder som vil hjelpe alle aktører med å levere troverdige og forståelige undersøkelser, sier han.

Internet Advertising Bureau ble stiftet i 1996 og fikk nylig tilskudd av 50 bedrifter i organisasjonen etter at Internet Local Advertising & Commerce Association ble integrert i IAB. Likevel består organisasjonen kun av drøyt 300 medlemmer, men er likevel den største nettorganisasjonen som representerer annonsebærende medier og annonsører som driver med web.

Til toppen