Amerikansk storbank sparker nettfolk

Den amerikanske storbanken J.P Morgans nettbank, Morgan OnLine, sparker 150 ansatte eller over halvparten av arbeidsstokken.

JP Morgan fant ut at det ikke var så lett å drive bank på nettet. Nå har selskapet tonet ned sin satsing på nettet betraktelig idet 150 ansatte må forlate Morgan OnLine, privatnettbanken til den kjente amerikanske investeringsbanken.

De oppsagte var ansatt i salgs- og markedsavdelingen og jobbet med å "kjøpe kunder" til tjenesten, melder Wall Street Journal.

Sjefen for webtjenesten, Glenn Smith, sier til avisen at alle som jobber med teknologi og produktutvikling kommer til å fortsette. Morgan OnLine ble lansert i mars i fjor.

Det er strategiendringer som ligger til grunn for at Morgan OnLine kvitter seg med over halvparten av sine ansatte. - Det som er forandret er fusjonen med Chase, sier Smith til Wall Street Journal. J.P Morgan skal fusjonere med den enda større amerikanske banken Chase Manhatten.

- Å skaffe flere kunder er ikke lenger det største målet. Nå skal vi holde på de kundene vi har, fortsetter Smith.

Det er privatkundene til både J.P Morgan og Chase som skal serves av Morgan OnLine, det vil si 65 000 kunder.
Disse kundene er typiske kunder for J.P Morgan, nemlig millionærer som trenger skreddersydde løsninger for sine finansielle behov.

Selskapet har uansett brukt flere hundre millioner dollar på løsningen, men det er dermed ikke sagt at tjenesten har blitt en suksess av den grunn. Selskapet vil ikke ut med hvor mange nye kunder nettbanken har skaffet til banken.

Og det er nettopp dette som er problemet for nettbankene til de store amerikanske bankene. Løsningene har trolig kostet langt mer enn det har smakt - så langt.

Til toppen