Amerikanske giganter vil kjøpe Opera

Operas nye gratis-nettleser har uten noe markedsføringsbudsjett blitt svært populære på kort tid. Nå banker kjøperne på døren.

Det er vanskelige å konkurrere mot gratis-produkter, selv om du mener du har et bedre produkt. Men 6. desember i fjor kastet norske Opera hanskene i kampen mot Microsoft Corporation og Netscape. Mot at du ser på annonser i høyre hjørne, kan du bruke Opera gratis.

Rosende tester og omtale verden over har gitt resultater: Nå har to millioner Windows-brukere lastet ned den norske nettleseren.

- Det er ikke alle som laster den ned som bytter til Opera - det er nok en del som bare vil teste eller ta seg en titt. Vi er opptatt av at det skal være enkelt å bytte nettleser og konverterer derfor automatisk bokmerker fra Internet Explorer. Vi jobber også med et tilsvaredene system for Netscape, forteller salg- og markedsdirektør Rolf Assev til digitoday.no.

At Opera nå ser ut til å være posisjonert på en solid bronseplass i kappløpet om Internett-brukerne, er det mange som har fått med seg.

- Vi har hatt mange henvendelser fra aktører som vil kjøpe hele eller deler av selskapet, men det er vi ikke interessert i. Noen av dem har kommet fra store amerikanske selskaper, men vi tenker langsiktig, sier Assev til digitoday.no.

I fjor høst ble Bergens-selskapet Icesoft, som lager en Java-basert nettleser, kjøpt opp av amerikanske Wind River Systems Inc.

Hvor kjøpstilbudene kommer fra vil ikke Assev kommentere, men han innrømmer at Opera blir et mer verdifullt selskap for hver bruker som laster ned og tar i bruk nettleseren.

Som digitoday.no tidligere har skrevet, sikter Opera seg inn på en børsnotering. Les mer her: Opera planlegger børs-notering

- Fjerde kvartal 2001 er et arbeidsmål, men det er helt åpent. Vi trenger ikke noen ny kapital, noe som er hyggelig i dagens marked, forteller Assev.

Men det er likevel nå det vanskelige kommer.

- Vår langsiktige suksess kommer når vi får mange portaler og ISP-er til å dele ut Opera som sin nettleser, mener Assev. Det er et begrenset antall avanserte brukere som selv laster ned nye nettlesere, mener han.

digitoday.no har gjort konservative regnestykker som indikerer Opera kan omsette for 400 millioner kroner i 2001 hvis de klarer å spre fire millioner nettlesere.

Dagensspørsmål


Tror du Opera Software blir kjøpt opp i løpet av 2001?

Ja
Nei
Vet ikke

Trykk her for å se resultatet så langt

Til toppen