Amerikanske investorer blåser nytt liv i LetsBuyIt

Den ene nekrologen etter den andre har gitt inntrykket av at LetsBuyIt er et dødt prosjekt. Men spøkelset lever videre. Nå har e-handelselskapet igjen klart å skrape sammen noen millioner til videre drift.

Hollandske LetsBuyIt.com har et imponerende overlevelsesinstikt. Selskapet har falt fra de høyeste dotcom-topper til de dypeste, insolvente daler, men nekter å gi opp.

Nå belønnes innsatsen.

Med hjelp fra det amerikanske investeringsfondet Global Emerging Markets har LetsBuyIt klart å reise fire millioner euro - nesten 32 millioner norske kroner - i frisk kapital. Det skal være nok penger til å holde dagens virksomhet i live, samtidig som målet om å nå et driftsmessig pluss i løpet av fjerde kvartal 2002, skal være innen rekkevidde.

Kapitalinnsprøytningen skal skje i fire transjer: Første pengetilførsel på én million euro sto på konto allerede den 30. oktober, og neste innbetaling i samme størrelsesorden vil skje når selskapet nye aksjer listes på Neuer Markt (Frankfurt-børsen). De resterende to kapitaltilførslene på én million euro hver skal foregå de to påfølgende månedene etter utstedelsen av de nye aksjene, opplyser selskapet i en pressemelding.

LetsBuyIt handles på Frankfurt-børsen under tickeren LBC, og selskapets virksomhet er nå redusert til tre land: Sverige, Tyskland og Storbritannia.

Toppsjef John Palmer hevder han er komfortabel med prognosene som sier at "nye" LetsBuyIt skal begynne å tjene penger i fjerde kvartal neste år. Tirsdagens nyhet bidro til å gi LBC-aksjen et løft på 20 prosent til 0,18 euro. Dermed er igjen selskapet verdsatt til over 20 millioner euro, dersom en ser bort fra den forestående emisjonen av nye aksjer.

Palmer har lykkes godt med sine kostnadsreduserende tiltak som blant annet har gått ut på å redusere staben med 50 prosent. Av selskapets femten internasjonale avdelinger er dessuten tolv nasjoner radert bort fra kartet. Likevel har selskapet fremdeles 1,3 millioner registrerte kunder, noe Palmer trekker frem som LetsBuyIts viktigste 'asset':

- En av dagens aller største myter er at folk ikke er interessert i å handle online. Det er så langt unna sannheten som det er mulig å komme. En rekke nye studier viser at stadig flere europeere foretar sine kjøp over Internett, sier Palmer.

Norsk Gallup Institutt offentliggjorde i forrige uke en undersøkelse som viser at netthandelen vokser kraftig i Norge. I august hadde 1,3 millioner nordmenn handlet på Internett en eller flere ganger. Av disse hadde hele 476.000 nordmenn handlet på nettet de siste 30 dagene.


De varene nordmenn helst kjøper over nettet er bøker (18 prosent), datautstyr (17 prosent), reiser (16 prosent) og klær (14 prosent).

Norsk Gallup har imidlertid også kommet frem til at mange (23 prosent) avbryter en påbegynt handel på nettet. Den viktigste årsaken til dette er spesielt usikkerhet rundt betaling. En måte å få flere til å gjennomføre hele handelen på er, etter Norsk Gallups mening, å tilrettelegge for flere betalingsalternativer.

- De fleste foretrekker fremdeles tradisjonelle betalingsmåter som postoppkrav, men mange vil foretrekke å betale med kort hvis de kan føle seg trygg på at sikkerheten er bra nok, konkluderer analysebyrået.

I undersøkelsen går det også frem at det i august var 1,2 millioner nordmenn som betalte en eller flere regninger via nettbank - en vesentlig andel av de totalt halvannen millioner registrerte nettbankkunder i Norge.

Til toppen