Amerikanske myndigheter slår ned på betalte søk

Amerikanske konkurransemyndigheter forfølger den kommersielle søkepraksisen til selskap som Microsoft. AltaVista og AOL TimeWarner.

Washington Post.com skriver denne uken at Federal Trade Commission (FTC) har problemer med å godta praksisen med betalte søk på de fleste av de amerikanske søketjenestene på Internett.

FTC har sendt et brev til AltaVista, AOL Time Warner/Netscape, Direct Hit Technologies, iWon, LookSmart, Microsoft og Terra Lycos for å be dem merke de betalte reklamesøkeresultatene bedre i forhold til det redaksjonelle søket. Alle disse søketjenestene benytter seg av betalt plassering, der annonsører får muligheten til å komme høyt opp på søkeresultatene, alt ettersom hvilke søkeord nettbrukerne taster inn.

Problemet er at grensen mellom det betalte innholdet og det relevante søkeinnholdet viskes ut. Det skjer i de mange tilfellene hvor de betalte søkene ikke er tydelig kategorisert. 'Sponsored Links' er et eksempel på kategorisering som søkeselskapene benytter seg av for å kommunisere at resultatene av søkene er kjøpt og betalte.

Forbrukernes fremste vaktbikkje i USA, Ralph Nader, sendte en offisiell klage på praksisen allerede i fjor sommer gjennom interesseorganisasjonen Commercial Alert. Organisasjonen fritar kun vikrsomheten til den mest benyttede søketjenesten på Internett, Google og mener at andre aktører allerede er i ferd med å skjerpe seg.

Til toppen