Amerikanske surfere ser også på TV

Mange undersøkelser konkluderer med at onlinebruk reduserer TV-tittingen. Nå offentliggjøres en ny studie som viser at bildet er mer sammensatt. Nettsurfere er storkonsumenter av flere medietyper. Blant annet ser amerikanske nettbrukere mer TV i beste sendetid enn dem som ikke er på nett.

Det amerikanske selskapet BJK&E Media i New York har gått litt dypere inn i undersøkelsene som viser at Internett-konsumet går på bekostning av tradisjonell mediebruk.

Ved å studere data fra analysebyråene Simmons Market Research Bureau og Mediamark Research Incorporated konkluderer selskapet med at nettbrukere generelt leser mange flere magasiner og aviser og hører mye mer på radio enn dem som ennå ikke har logget seg på nettet. I tillegg står de for et stort konsum av TV i beste sendetid og utover natten.

Senior partner John McSherry i BJK&E Media sier til markedsføringsbladet Advertising Age at det hele er et spørsmål om livsstil.

- Internettbrukere er mer aktive og bruker mindre tid hjemme, sier han.

Undersøkelsen bekrefter at onlinebrukere totalt ser mindre på TV enn ikke-brukere. Men det er medievaner de har tatt med seg før de ble hektet på cyberspace. Dessuten er det først og fremst på dagtid at onlinebrukere ikke bruker særlig tid på fjernsynet.

Det amerikanske selskapet har funnet fram til at den typiske nettbrukeren er yngre, har flere års utdannelse og høyere inntekt enn den gjennomsnittlige, voksne amerikaner. BJK&E har i undersøkelsen tatt for seg de typiske nettsurferne og sammenlignet dem med folk med samme demografiske data som ikke hadde vært på nettet de siste 30 dagene. Den rullerende undersøkelsen ble foretatt i løpet av ett år og totalt 20.000 mennesker ble spurt om sine medievaner.

Til toppen