Amerikanske webpaneler for dyrt for Norge

På det amerikanske markedet for panelmålinger av nettaktivitet, begynner det å bli hard konkurranse. Men selv om norske selskaper sitter på lisenser til måleprogrammene, er det foreløpig ingen planer om å sette i gang tilsvarende målinger i Norge.

Her hjemme har selskapet Feedback Research & Consulting rettighetene til å bruke måleprogrammet RelevantKnowledge, mens Markeds- og Media Instituttet (MMI) sitter på rettighetene for det konkurrerende, amerikanske programmet til Media Metrix.

Inntil i fjor sommmer var Media Metrix markedsledende blant panelstatistikkene i USA. I juli 1997 kom RelevantKnowledge på markedet. Enda hardere konkurranse vil det bli når Nielsen Media Research lanserer sin tjeneste som skal hete NielsenNet eller NielsenWeb i mai/juni.

- Vi har muligheten til å få etablert Media Metrix i Norge gjennom tyske GfK som vi samarbeider med, og som har europalisensen (GfK er også representert i Norge - red.anm.). Om vi kommer til å etablere denne målingen her i Norge kommer an på interessen i markedet. Vi oppfatter at det er interesse for å få målinger på plass i Norge, sier Bente Dahlum, avdelingssjef for MMIs internettavdeling.

- Media Metrix begynte med målinger i 1995 og har i dag de største kundene i USA, som IBM, Microsoft, AOL, NBC, New York Times og andre. Programmet registrerer aktiviteter både on-line og off-line, sier Dahlum. Dette betyr at man i tillegg til web-statistikker, vil kunne tilby rapporter for bruk av software og hardware i et representativt utvalg av Norges befolkning.

Det er to hovedinndelinger å måle trafikk direkte på et nettsted. Den ene er respondent- eller brukerundersøkelser via web og den andre er server- eller nettstedsorienterte undersøkelser. PC Meter-konseptet er basert på samme måleprinsipp som MMI bruker på Norsk TV-Meter panel, med et utvalg av TV-seere (550) som skal være et representativt utvalg av befolkningen.

- Begge hovedmetodene har sine fordeler som bør utnyttes. MMI arbeider nå med et prosjekt for å kombinere de to metodene for derved å skape et enda bedre beslutnings- og rapporteringsgrunnlag, sier Dahlum.

Media Metrix har et panel på 10.000 hjemme-PC-husstander, hvor det blir rapportert fra hver måned, mens RelevantKnowledge har et utvalg på 3.000 personer. Nielsen planlegger også å ha et utvalg på rundt 3.000 personer, ifølge Advertising Age.

Guy Markussen, avdelingssjef i Feedback Interactive Media, bekrefter at Feedback har lisens for Relevant Knowledge i Norge. At det vil bli opprettet RelevantKnowledge-panel i Tyskland, Sverige og Norge i løpet av året, vil han imidlertid ikke bekrefte.

- Det er foreløpig ikke lagt offisielle planer for når dette skal lanseres her i Norden. Vi vurderer løpende når det er lønnsomt å gå inn på dette. Tanken bak RelevantKnowledge er å dekke alle steder hvor det er internettpenetrasjon, men det må være lønnsomt for markedet. Det virker som om norske innholdsleverandører ønsker å prioritere målinger som er mindre ressurskrevende. Panel-målinger er ressurskrevende, sier Markussen.

En av de største forskjellene mellom RelevantKnowledge og Media Metrix er måten informasjon sendes på og tidsinndelingen, ifølge Markussen.

- RelevantKnowledge bruker samme tidsinndeling som TV- målinger, som tar for seg fire ganger syv dager for å være sikre på at hele tiden er snakk om like tidsperioder på 28 dager. Media Metrix' panel sender inn sin informasjon på diskett, noe kritikere mener er gammeldags, mens RelevantKnowledge får web-basert informasjon online, sier Markussen til digi.no.

Til toppen