Amnestys terroraksjon (b)ringer inn nye medlemmer

SMS-appellen til statsminister Ariel Sharon om å stoppe terroren i Israel er en ny måte for Amnesty International å rekruttere medlemmer.

digi.no har tidligere skrevet om at intesseorganisasjonen Amnesty International Norge har fjernet seg fra tradisjonell markedsføring for å verve medlemmer og tatt i bruk Internett som en hovedkanal.

Les saken her:


Sist helg fortsatte Amnesty satsingen på muligheter innen nye medier. Markedssjef for privat marked, Jørgen Lindbäck-Larsen, opplyser at tekstmeldingsaksjonen, som startet 13. april, har gitt bedre respons enn tradisjonell internettannonsering.


- Dette er en veldig interessant utvikling, SMS er et spennende responsmiddel, mener Lindbäck-Larsen som ikke vil oppgi noen tall.

Sender du en SMS til et kortnummer, lover Amnesty å sende den videre til Sharon. Appellen blir videresendt til den israelske statsministeren med e-post eller vanlig brev.

I tiden framover vil nordmenn møte oppfordringen om å bruke mobilen som protestmaskin for å 'stoppe tortur' eller 'sette noen fri' på ulike steder over hele landet. Amnesty ber alle bruke ventetid til å aksjonere mot menneskerettighetsbrudd med mobiltelefonen. Hvis du for eksempel sitter på en T-banestasjon i Oslo, kan du lese utendørsreklame hvor du blir oppfordret om å sende en tekstmelding før du kommer til neste stasjon.

Samtidig er det en rekrutteringskampanje for å skaffe nye medlemmer til organisasjonen som har rundt 45.000 nordmenn på listene sine.


Du må altså melde deg inn i Amnesty og velger i tillegg å motta aktuelle aksjoner på mobiltelefon som er cirka 20 saker i året.

Seks kroner koster det å sende en tekstmelding, og Amnesty sitter igjen med halvparten.

- Dette er ikke en fundraising-kampanje. Vi tjener ikke penger på dette totalt sett, men har gjort en normal splittavtale med en mobiloperatør. Vi dekker kostnadene på denne måten, og vårt primære mål er å gjøre organisasjonen attraktiv og få folk til å engasjere seg, sier markedssjefen til digi.no.

Han sier de retter seg primært mot målgruppen 20-40-år og mener at bruk av mobil kan gjøre kampanjene adskillig mer effektive enn de er i dag.

- Dette innebærer at aksjonistene våre har våpenet i innerlomma i stedet for i brevarkskuffen på kontoret. Det er vanskelig å spå, men jeg tror dette er fremtidens måte å skape mest mulig engasjement og fokus på spørsmålene som folk er opptatt av i verden.

Til toppen