Amundsen strammer livreima

Programvareselskapet og Mac-kjeden Superoffice tapte 14,8 millioner kroner i fjor. For å rydde opp kutter SuperOffice flere kontorer og planlegger børsnotering av Officeline og Office-butikkene.

1998 ble et svart år for Une Amundsen - gründer, største eier og administrerende direktør i SuperOffice. I løpet av året fusjonerte han inn Mac-kjeden Officeline samt PC-kjeden Office i programvareselskapet sitt, noe som økte omsetningen til 414 millioner kroner.

Både salget av Apple-maskiner og salgsstøttesystemet SuperOffice vokser pent. Det hjelper i midlertid lite når resultatet går fra lite overskudd til en betydelig underskudd. I 1997 snek Officeline og SuperOffice seg sammenlagt over i pluss med et overskudd på 1,2 millioner kroner før skatt. I 1998 tapte gruppen 14,8 milioner kroner.

Amundsen har allerede satt i gang med ryddejobben. Første skritt er å kutte. Etter en ekspansiv etablering av internasjonale kontorer legges nå datterselskapene i USA, Spania og Tjekkia ned til fordel for en fokusering på de sentraleuropeiske og skandinaviske markedene.

Ifølge SuperOffice retter avviklingen opp nesten hele underskuddet - de tre datterselskapene tapte 8,6 millioner kroner i fjor og det koster 5,7 millioner kroner å legge dem ned.

Une Amundsen lar seg ikke skremme av de sviktende resultatene: Den nylig innfusjonerte Mac-kjeden Officeline og PC-butikkjeden Office skal han nå utfisjonere i et nytt børsnotert selskap. Målet er at denne enheten blir notert på Oslo Børs som en betydelig aktør i det nordiske IT markedet, sier SuperOffice.

Til tross for de dårlige 1998-tallene forteller Amundsen at han vurderer oppkjøp av komplementære produkter og virksomheter i Europa. Dette begrunner han med at markedet for salgsstøtteverktøy er i sterk vekst og spås en lysende fremtid av analyseselskapet Gartner Group.

Det første oppkjøpet er allerede på gang: Samtidig med de svake tallene offentliggjør SuperOffice at de ønsker konkurrenten Radar Software. Sammen med Radar mener SuperOffice å få en markedsandel på salgsstøttesystemer i Norge på 74 prosent. Eierne av Radar får maksimalt 7,5 millioner kroner, avhengig av resultatet i 1999. Radar omsatte i 1998 for 13,5 millioner kroner med en margin på ti prosent.

Til toppen