Analysebyrå gir deg bonuspoeng for internettspørsmål

Et dansk analysebyrå, med Jon Cappelen som norsk representant, har samlet 10.000 nordmenn i et internettpanel. For 8-10 minutters deltagelse får hver nettbruker 150 poeng, tilsvarende 15 kroner, som man kan handle for i en webshop.

Analyseveteran Jon Cappelen, som blant annet har utviklet tjenesten DoesItCommunicate.com (et nettsted der man kan teste effekten av ulike reklamer), har nå lagt denne på is og jobber som sjef for analysebyrået Zapera i Norge.

Zapera er et dansk analysesebyrå som ble etablert Norge ved årsskiftet. Reklametest-tjenesten DoesItCommunicate ble ikke integrert i Zapera fordi selskapet mente mye av teknologien ikke var god nok. Ifølge Cappelen lever den sitt eget liv, og kan bli en konkurrerende tjeneste.

Zapera gjennomfører også ulike reklametester. Det spesielle med dette analysebyrået er at de utelukkende samler inn data via Internett.

De bruker metoder som ligner på verktøyet til norske FIRM og konkurrenten QuestBack AS, og gjennomfører selve analysen på samme måte som de tradisjonelle analysebyråene (MMI, Feedback, Norsk Statistikk).

De viktigste fortrinnene Zapera har, mener Cappelen, er at de kan tilby nordiske undersøkelser, og de kan gjøre det til en billig penge.

- Vanlige omnibus-spørsmål koster normalt mellom 4.500 og 6.000 kroner. Vi kan levere dette for 3.000 kroner, sier Cappelen.

Siden januar har de ansatte i Zapera Norge jobbet med å rekruttere et omfattende analysepanel på 10.000 respondenter.

For at de skal gidde å delta i undersøkelsene har Zapera et slags belønningssystem. Hver gang man deltar i en undersøkelse som tar mellom åtte og ti minutter, får man 150 poeng (tilsvarende ca. 15 kroner) som man kan handle for i en webshop.

- Det er vesentlig at de ikke får mer, sier Cappelen.

- Resepondentene vil gjerne ha litt for å bli motivert, men de skal ikke delta i undersøkelsene for pengenes skyld. Vi vil ha vanlige mennesker, ikke såkalte profesjonelle respondenter, sier han.

Folk kan svare når de vil. De får en mail der de blir invitert til å delta på undersøkelsen, og kan svare på den når og hvis de vil. Ifølge Cappelen, svarer rundt 60 prosent av dem som blir trukket ut på spørreskjemaene.

Selskapet har to direkte konkurrenter i Norge. Det er Netsurvey Bolinder AS og TestitOnline.

Zapera startet i Danmark for halvannet år siden og siden da er det blitt over 400 analyser for nærmere 225 nasjonale og internasjonale kunder. Selskapets nettbaserte nordiske analysepanel består nå av over 50.000 respondenter. Sammen med behovet for nordiske undersøkelser har dette oppmuntret de svenske og danske investorene bak Zapera til å etabere seg i hele Norden. Selskapet hadde 10 millioner i startkapital og hentet inn 30 nye millioner i januar i år.

- Når de internasjonale kundene ønsker å teste Norden som ett marked, er det fordi de mener folk som bor i de nordiske landene er relativt like hverandre når det gjelder holdninger og atferd. Derfor tester de ofte ett marked i stedet for alle fire (eller fem) landene hver for seg. Det vi kan gjøre, er å teste i alle landene samtidig uten at det blir særlig dyrere enn å teste i ett marked alene. Dermed kan vi synliggjøre eventuelle forskjeller i de nordiske landene, sier Cappelen.

Zapera tilbyr tradisjonelle panelundersøkelser, klimamålinger, medarbeiderundersøkelser, kundetilfredshetsundersøkelser og produktanalyser, og hevder at de i de fleste tilfellene kan levere resultatene innen én arbeidsuke.

Intervju med Cappelen fra oktober i fjor:

Mener analysebyråene bør begynne å svette

Til toppen