Analytiker mener SAP bremser kundene

SAP hevder at deres kunder gjør det bedre enn bedrifter uten SAP, men analytiker mener det er motsatt.

Den tyske ERP-giganten SAP kjører en stor reklamekampanje i USA der de hevder at bedrifter som bruker deres ERP-system er mer profitable enn de bedriftene som ikke gjør det.

SAP viser til en undersøkelse utført av analyseselskapet Stratoscope. De har gjennomgått offentlig tilgjengelig finansiell informasjon fra Nasdaq og New York børsene. Rapporten konkluderer med at SAP-kunder har gode meritter i å utkonkurrere sine konkurrenter.

Rapporten blir brukt for alt den er verdt i SAPs reklamekampanjer på nettet og på TV. Bildet under viser hovedillustrasjonen - en graf.

Nicholas Carr er en mann som ikke er redd for å hisse på seg IT-bransjen. Hans artikkel "IT doesn't matter" skapte furore i IT-bransjen når den ble publisert i Harvard Business Review i mai 2003. Senere fulgte han opp med boka "Does IT matter?" hvor han utvidet argumentasjonen sin.

Nå skriver Carr en blogg, hvor han ofte tar for seg tallene store IT-selskaper bruker i sine markedsføringskampanjer for så å se om de holder vann eller ikke.

I en av hans seneste artikler har han tatt for seg markedskampanjen til SAP, hvor de påstår at deres kunder er 32 prosent mer profitable enn selskaper som ikke bruker SAP.

Carr trekker frem en rapport fra analysebyrået Nucleus Research som har kommet til motsatt konklusjon. Den har tittelen "SAP kunder er 20 prosent mindre lønnsomme enn konkurrentene sine" og kommer ut i løpet av nærmeste uke.

Nucleus har gjennomgått 81 børsnoterte selskaper som SAP har brukt som referanser på sin hjemmeside og sammenlignet disse selskapene med gjennomsnittet i industriene de forskjellige selskapene representerer. Resultatene var nedslående for SAP.

På tre områder som bør være av spesiell interesse for SAP; CRM (Customer Relationship Management), ERP (Enterprise Resource Management) og SCM (Supply Chain Management) viser rapporten nedslående tall. På CRM var SAP kundene 18 prosent mindre profitable, på ERP var de 32 prosent mindre og på SCM hele 40 prosent lavere profitabilitet enn sine konkurrenter.

Statistikk kan settes opp på forskjellige måter avhengig av hva man ønsker å vite. Ved å inkludere noe og utelate noe annet kan man få veldig forskjellige resultat. Derfor er det alltid viktig å kunne etterprøve resultatene. Det åpner ikke ikke SAP for.

- Det er vanskelig for oss å kommentere SAPs undersøkelse når de ikke vil dele tallene med oss, skriver Rebecca Wettemann i en email til Carr. Hun er direktør i Nucleus. Selv hevder hun at ingen konkurrenter eller andre med økonomiske interesser i saken har bestilt deres rapport.

- Vi gjør mange ROI (Return on Investment) analyser, og siden SAP åpnet døren for å snakke om profitabilitet, fant vi det naturlig å ta en nærmere titt, skrev hun i en email til Carr.

Nucleus rapporten er begrenset i omfang og det er ikke sikkert at den gir et bedre bilde av situasjonen enn SAPs egen analyse, men når et så stort selskap som SAP går aggressivt ut og bruker slike tall i sin markedsføring er det naturlig at noen velger å ettersjekke dem. Det har Nucleus altså gjort og da er det opp til SAP å tilbakevise dem, for eksempel ved å offentliggjøre bakgrunnstallene for sin rapport slik at andre kan etterprøve dem.

Her kan du lese Nicholas Carrs blogginnlegg om SAP tallene.

Til toppen