Analytikere: - Xbox-salget svikter

Microsofts Xbox kan være en glimrende spillplattform aldri så mye - salgsmessig vil den ikke innfri, spår amerikanske analytikere, som likevel har tro på Microsofts langsiktige muligheter.

To finansanalytikere som skal ha gode kontakter i Flextronics, selskapet som produsererer Xbox-maskinen for Microsoft, sier til nyhetsbyrået Reuters at etterspørselen etter spillkonsollen nå ser ut til å ha avtatt betydelig. Microsofts salgsmål og markedets forventninger skal derfor bli vanskelige å nå, mener analytikerne.

De tror likevel ikke at en kortsiktig salgssvikt vil ha så mye å si for Microsofts langsiktige mål og muligheter til å ta opp konkurransen med Sony (PlayStation 2) og Nintendo (GameCube) i kampen om kundene i det raskt voksende spillmarkedet.

- De fikk en god start, men nå går omsetningstakten ned, sier Paul Fox i Banc of America Securities, som sammen med analytikerkollega Chris Whitmore i Deutsche Bank Alex. Brown dermed gjorde sitt til at såvel Microsoft (- 4,1 prosent) og Flextronics (6,5 prosent) aksjekurs sank på Nasdaq tirsdag. Xbox-avtalen er verdt anslagsvis en milliard dollar i året for Flextronics

Det er en kjent sak at Microsoft taper penger på hver Xbox som selges, ettersom selskapet subsidierer hver spillkonsoll for å holde prisen nede. Microsoft akter å tjene igjen pengene gjennom salg av spill. Men tross subsidieringen er likevel Xbox vesentlig dyrere enn erkerivalen og markedslederen Playstation 2, som dessuten stort sett selger sine spill til en noe rimeligere penge. Fremdeles later det å være slik at gamle og nye spillkunder foretrekker Playstation 2-plattformen fremfor Microsofts utfordrermaskin, til tross for at sistnevnte jevnt over har fått til dels svært gode anmeldelser i IT-medier verden over - den du nå leser inkludert.

Til toppen