Analytikernes ti beste råd

MacWeek har spurt analytikere om hva de ville gjøre hvis de skulle styre Apple. De fleste setter ytterligere kostnadskutt øverst på prioriteringslista, mens analytikerne er uenige om Steve Jobs' framtid i selskapet.

Dette er analytikernes ti-på-topp-liste over gode råd for de som skal styre Apple-skuta inn i framtida:

1. Kutt kostnadene. - De [Apple] må kvitte seg med alt som ikke er kjerneområder. Det vil si det meste av programvareutviklingen, mener James Staten i Dataquest. Han tror at det beste hadde vært å outsource dette området til for eksempel Claris Corp.

2. Skaff et nytt reklamebyrå - fort. Nå når MacOS 8.0 skal lanseres trengs et reklamebyrå som kan vise hvor bra Macintosh er. - Apple må gå vekk fra det følsomme budskapsspråket til en en spesifikk opplysningsreklame. Det kan være kjedelig, men det er det beste, sier Ken Lim, styreformann i CyberMedia.

3. Styret bør gå, ikke administrerende direktør. Noen analytikere mener at Gil Amelio gjorde de rette tingene, slik som å redusere kostnadene og forbedre produktlinjen. Problemet er at disse forbedringene ikke vil få effekt før om lang tid. Styret har vært for utålmodig.

4. Fokusér på hva dagens kunder trenger før man prøver å kapre nye. Apple bør bli et mindre, mer serviceorientert selskap istedenfor å prøve å oppnå alt. Apple var størst da de hørte på og gjorde noe med de innspill kundene kom med. - Det har blitt for mye fokusering på teknologien, og ikke på forståelse av kunden, sier Tim Bajarin, Creative Strategies Inc.

5. Build-to-order. Apple har tapt penger på grunn av dårlige salgsprognoser og prisbeskyttelsesplaner.

6. Se etter potensielle nye eiere. - Sun Microsystems ser ut til å være det beste alternativet siden de går i samme retning, sier David Coursey, sjefredaktør i Coursey.com. - Selvfølgelig har man jo også Oracle, men hvem vil jobbe for Larry Ellison?.

7. Kom fram til en løsning angående lisensieringen. Apple og klonemarkerne må bli enige for at alle parter skal begynne å tjene penger. Det er viktig for Apple å kunne konsentrere seg mot mer presserende saker.

8. Revurder Rhapsody. - Det har ingen mening å satse alt på Rhapsody alene, sier Coursey.

9. Fokusér på privatkundemarkedet, ikke bedriftskundemarkedet. Toget er allerede kjørt for Apple når det gjelder sistenevnte marked, men med Apples sterke merkenavn kan de ennå gjøre det bra i kampen om privatkundene.

10. Steve Jobs. Analytikerne har svært ulike oppfatninger om hva som bør gjøres med Apple-gründer Jobs. Noen mener Jobs er rett mann på rett plass mens andre mener at han bør sparkes før en ny administrerende direktør ansettes. Som Dagens Næringsliv skriver i dag: "Med Jobs som en grå eminense i korridorene på Apple, er enhver ny toppsjefs stilling umulig. Jobs må enten ha toppjobben selv eller komme seg vekk".

Til toppen