Anarchy Online rykker nedover

FunComs nettspill Anarchy Online rykker nedover på salgslistene, etter bare få uker i butikkene. Kan det ha noe med den bitende kritikken de har fått? Og hvordan ser det ut bak skyene?

Rett etter lanseringen så det rosenrødt ut for norske Funcoms nettspill Anarchy Online. Nå peker salgstallene feil vei.

Etter bare tre dager i butikkene, oppnådde spillet andreplass på programvare-salgslistene i USA, og alt pekte i riktig retning. Så begynte klagene å renne inn. Spillere rev seg i håret over treghet i systemet, direkte feil og problemer med spillet, og endel hissige debattanter på forskjellige nettsteder dedikert til spillet begynte å referere til det som "Anarchy Offline".
Ifølge salgsstatistikker digitoday har fått tilgang på, synker salget i USA. Fra å ha ligget på andreplass få dager etter lansering, ligger Anarchy Online nå som nummer 15 på listene til analyseselskapet NPD Intelect.

Det ble solgt 25.000 enheter av spillet, og omsetningen havnet på nesten 12 millioner kroner for juni måned, ifølge NPDs statistikker hentet fra butikker i USA.

For uken som sluttet åttende juli, endte spillet sammenlagt på plass nummer femten, noe som er ned én plass i forhold til uken før. Uansett er det langt opp til andreplassen på NPDs lister.

- Vi er kjempefornøyde med å ha 60.000 brukere logget på iløpet av bare en måned. Anarchy Online selger fortsatt godt i USA - det er jo slik at med en gang det lanserer så selger det bra, da kjøper alle det, sier PR-ansvarlig Marit Lund til digitoday.no.

Hun er ikke bekymret over synkende salgstall, men håper likevel det vil ta seg opp litt, etter hvert som markedet forstår at spillet fungerer godt.

- Vi håper jo at salget skal peke opp igjen, så fort vi får ordnet opp i problemene og brukerne ser at alt fungerer, forteller hun.

Spillet har solgt 6.000 enheter i Norge, og selskapet oppdaterer stadig med nye programsnutter som skal forbedrer stabiliteten og brukervennligheten på planeten Rubi-Ka der spillet foregår. Lund har spilt endel selv, og er enig i at forholdene ikke var bra nok i begynnelsen. Men mener altså at spillet fungerer mye bedre nå.

Anmelderne har ikke vært bare snille med spillet. På GamezNet vurderes spillet som uferdig, og testeren skjønner ikke hvordan selskapet kunne lese kritikken i forumene for Beta-testere, og likevel slippe spillet på markedet. Andre har problemer med å akseptere at serverne tas ned for oppdatering til stadighet. Men på tross av dette gleder de fleste seg til problemene er løst å de kan løpe fritt rundt på planeten og skyte monstre og sjekke damer eller menn eller annet.

Anerkjente Gamespot klager også over problemene, men er like fullt glade for at selskapet står på for å få ting på plass. De anser AO for å være det feteste som noensinne er lansert innen såkalte "massive multiplayer online role playing games", eller mmorpg på fagspråket.

Hvis de forskjellige oppdateringene gjør spillet stabilt og raskt, ser anmelderen for seg at det blir det beste nett-rollespillet i verden.

Ikke alle brukerne er fornøyde med at FunCom begynner å ta betalt for spillet om få dager. Niende august begynner taksameteret å gå.

- Det var en avgjørelse ledelsen tok. Vi er nødt til å få inn penger, også slik at vi skal kunne oppgradere og forbedre spillet og levere det vi ønsker til brukerne, understreker Lund.

Til toppen