Anbefaler Coca og Nike å legge ned webtjenestene

Forrester Research skyter med skarpt etter å ha undersøkt webvanene til unge i alderen 16-22 år. Analyseselskapet mener at de sterkeste merkevarene i verden bør revurdere sine nettstrategier.

"Branding for A Net Generation" heter rapporten der det amerikanske analyseselskapet Forrester Research slår fast at en populær, global merkevare ikke nødvendigvis fører til en populær Internett-tjeneste.

- Ved å sammenlikne 16- til 22-åringers merkevarevaner med deres faktiske onlineoppførsel, oppdaget vi et paradoks, sier Ekaterina O. Walsh, analytiker i "teknografikk" i Forrester. Analyseselskapet har spesialisert seg på konsekvensene av de stadige teknologiske endringer for næringslivet spesielt, og samfunnslivet generelt.

- Til tross for at Coke, Nike og Pizza Hut fortsatt er blant favorittmerkene hos dagens unge, klarer de ikke å generere høy trafikk til sine webtjenester. Siden merkevarelederskap ikke automatisk fører til mer klikk, må selskapene vurdere om de trenger en webtjeneste i det hele tatt. Kanskje ville de sikre merkevarestyrken ved å etablere en online-tilstedeværelse ved å bruke andre metoder, sier Walsh i en pressemelding.

digi.no har tidligere skrevet at Levis Strauss har gitt opp sine planer om å selge bukser over Internett på sitt eget websted.

Les:


Levi's gir opp buksesalg på Internett

Forrester mener at ressursene heller burde brukes på bannerannonsering og sponsing fremfor å bruke penger på websteder.

Og satser man likevel på å utvikle egne nettsteder, bør man fokusere på funksjonalitet og brukervennlighet, ikke fancy underholdningselementer. Det betyr blant annet at kundeservicen på være sterk, det samme må den tekniske støtten være. Dermed konkluderer Forrester med at nettprat, spill og konkurranser kun er luksus.

Men resultatene av undersøkelsen er ikke bare entydige. Ifølge pressemeldingen svarer 70 prosent av de unge at favoritt-tjenestene på nett laster hurtig, men samtidig vil de ha sites som vekker oppmerksomhet. Forrester har funnet ut at balansen blir opprettholdt i de favoritt-tjenestene som de nevner: Samtidig som tjenestene er fylt med animasjon og multimedia, er de enkle å navigere på og kjappe til å laste ned.

- Antakelsene om at unge, online-baserte mennesker er nyhetsavhengige tenåringer som kaster bort tiden sin, er bak mål, mener Walsh.

- Unge konsumenter bruker nettet til alt fra kommunikasjon med lærerne til å ordne opp i økonomiske saker, og de er ti timer på nettet i uka. Det er tre timer mer enn de voksne bruker i uka.

Walsh opplyser også at 86 prosent av de unge faktisk klikker på bannerannonser - det er 47 prosent mer enn de voksne.

Undersøkelsen "Branding For A Net Generation" har blitt gjort blant nærmere 8.500 amerikanske unge mellom 16 og 22 år. Undersøkelsen ble gjort i mai-juni i sommer. Denne har blitt sammenstilt med Forresters egen Site Need Index (SNI).

Til toppen