Anbefaler ikke full Bonnier-satsing i Norge

Nordens største medieforlag, Bonnier, satser stort i Danmark. Senter for Medieøkonomi tror likevel det er fornuftig av Bonnier å holde igjen en felles storsatsing i det norske mediemarkedet.

Bonnier har omorganisert virksomhetene og dannet et stort forlag under navnet Bonnier Media i Danmark. Det danske foretaket skal, ifølge en pressemelding, omsette for rundt 1,6 milliarder norske kroner årlig. Bonnier er Nordens største medieforetak med en årlig omsetning på nesten 14 milliarder norske kroner.

Bonnier har på flere strategiske medieområder (blant annet TV) holdt seg langt unna det norske markedet.

Bonnier eier likevel 100 prosent av bokforlaget Cappelen, filmdistribusjonsselskapet SF Norge AS, en andel i Bergens Tidende og Illustrert Vitenskap. I tillegg sitter Bonnier med eierandeler i bladene I Form og Komputer for Alle, og det amerikanske bladet Men's Health har blitt lansert på det skandinaviske markedet i oversatte versjoner i høst.

Konsernet hadde for et par år siden (sammen med Semic) også et større representasjonskontor i Norge på over 34 mennesker og er fortsatt representert i Norge med et mindre distribusjonskontor som rapporterer til Danmark - pluss at de har satt ut salget til Markeds- og Medaiskonsulentene (MMK).

Daglig leder Erlend Saxegaard ved Senter for Medieøkonomi som tilhører BI i Sandvika, mener at det ikke nødvendigvis har vært feil strategisk av Bonnier å ikke satse samlet i Norge. Spesielt ikke i de trangere tidene som vi nå beveger oss inn i.

- I en tid med konkjunkturnedgang og skjerpet konkurranse fra nye medier, er det ikke nødvendigvis så lurt å entre det norske mediemarkedet på det nåværende tidspunkt. En av måtene å etablere seg skikkelig på, er imidlertid å kjøpe seg inn i norske medieselskap med solid inntjening. Der er døren stengt på mange måter, mener han.

Saxegaard tenker ikke minst på Schibsted som sitter på mange av melkekuene innen norske medier, gjennom sitt eierskap i Aftenposten, VG og TV 2. Det eneste området Bonnier og Schibsted har nærmet seg hverandre på, er ved høstens lansering av nyehetsavisen Dagens Medisin. Bonnier eier 50 prosent av svenske Dagens Medicin som igjen eier halvparten av den norske helseavisen. Den andre delen eier Schibsted.

Men også i det norske magasin- og ukebladsegmentet, der Bonnier har sterke merkevarer både i Sverige og Danmark, er det tøffe tider.

Både Norsk Aller og Hjemmet Mortensen har stor markedsmakt og liten lyst til å slippe en ny storaktør innpå seg.

Annonsevolumet fortsetter å øke for de norske ukebladene, men disse vil også merke den kommende lavkonjunkturen som allerede nå rammer avisene. Ukebladene må i tillegg regne med enda hardere konkurranse fra aviser når disse etter hvert trykkes i farger. Schibsted har bygget et avansert trykkeri i Nydalen som vil gi blant annet VG muligheten til en glorete konkurranse med Se og Hør.

- Jeg har liten tro på at det er en bra strategi å gjøre slike finske Sanoma nå gjør; kjøpe seg inn på markedet via et kapitaltrengende A-presseforlag. Jeg tror rett og slett ikke det er veldig mye penger å hente i markedet for lokalaviser og lokal kringkasting. Derfor mener jeg det kanskje kan være en like grei strategi å stå utenfor og se an den tiltakende konkurransen i et stramt marked, mener han.

Til toppen