Andersen Consulting: - La oss lage clustere!

Talsmann for den nye økonomien i konsulentselskapet Andersen Consulting, Sigurd Fristad, mener at man må tenke helt nytt og grensesprengende for å få frem et sunt næringsklima i Norge. Han etterlyser nå clustertankegang på tvers av bransjene for å få Norge til å hevde seg i den nye økonomien.

Sigurd Fristad, partner i Andersen Consulting, mener man må tenke annerledes i Norge hvis man skal kunne hevde seg i toppen som nasjon i den nye økonomien.

Fristad etterlyser nå clustere, eller klynger, det vil si sammensmelting av de store selskapene innenfor teknologi-, media- og teleområdet med selskaper som for eksempel banker.

Han er ikke med på at det er mangel på kompetanse i Norge:

- Vi har mye kompetanse på olje- og gassområdet. Det er et område vi er best på i hele verden. Denne kompetansen kan vris over. I dag sitter kompetansen i feil bransje, sier Fristad til digitoday.no.

Men desto viktigere er det, ifølge Fristad, å få opp "ledestjerner" som resten av industrien kan følge etter.

- Vi har et behov for flaggskip, og dette betyr ikke at vi skal ha et selskap, men at vi trenger større enheter som kan tiltrekke seg et internasjonalt miljø, sier Fristad.

Han etterlyser clustertankegangen i bedriftene, som gjerne er store i Norge, men som er små i en internasjonal målestokk.

Når det gjelder innovasjon er Fristad kompromissløs. Det er helt kritisk for verdiskapningen at innovasjonsnivået er høyt. Fristad mener at Telenor er et selskap som i stor grad har lykkes med å implementere en stadig nyskapning og innovasjon i forretningen.

Selskapet har et sterkt miljø innenfor forskning og utvikling, noe Fristad mener har satt spor i blant annet mobilsatsingen selskapet er blitt internasjonalt anerkjent for.

Les digitodays fokus på
Norge og "Den nye økonomien":

Soveputens tyranni
Lite nyskapning i Norge
Andersen Consulting: - La oss lage klustere!
Innsidebørs hemmer nyskapning
Humankapital viktigst, deretter rammerbetingelser
Til toppen