ANALYSER

Android dominerer

Tre av de fem største leverandørene er kinesiske.

Canalys oppsummerer sin analyse av det globale smartmobilmarkedet i fjerde kvartal i disse to tabellene. I tabellen til høyre står OHA for Open Handset Alliance, sammenslutningen som formelt står bak Android.
Canalys oppsummerer sin analyse av det globale smartmobilmarkedet i fjerde kvartal i disse to tabellene. I tabellen til høyre står OHA for Open Handset Alliance, sammenslutningen som formelt står bak Android.
8. feb. 2013 - 09:41

Analyseselskapet Canalys har publisert sine anslag over mobil- og smartmobilmarkedet. Selskapet følger disse markedene i over 50 land. Tallene kan antas å være representative for globale trender.

I fjerde kvartal 2012 ble det solgt 438 millioner mobiltelefoner, omtrent det samme som i fjerde kvartal 2011.

Halvparten av disse mobilene, 217 millioner, var smartmobiler. Smartmobilmarkedet vokste med 37 prosent.

Fordelt på operativsystem, dominerer Android, med 69 prosent. For hver iPhone ble det levert tre smartmobiler med Android. De øvrige konkurrerende plattformene må nøye seg med en samlet andel på under 9 prosent. Blackberry er fortsatt større enn Windows. Fra tredje til fjerde kvartal sto markedsandelen til disse to stille, trass i all støyen rundt Windows-lanseringen.

Fordelt på leverandør er ikke avstanden så stor mellom de to markedslederne: Samsung har 29 prosent, Apple 22 prosent. Samsung er overlegen, men langt fra synonym med Android.

Tre av verdens fem største leverandører av smartmobiler er kinesiske.

Huawei når tredje plass, ZTE er på fjerde, og Lenovo har gått forbi RIM. Heller ikke Nokia, som inntar tredje plass dersom man ser på hele året 2012, er blant de fem største i fjerde kvartal.

Kina er også verdens største marked for mobiltelefoner.

I fjerde kvartal 2011 utgjorde smartmobiler 40 prosent av det kinesiske markedet, målt i volum. I fjerde kvartal 2012 er andelen økt til 73 prosent. Smartmobilveksten det siste året er 113 prosent til 65 millioner enheter. Samsung er den største leverandøren, etterfulgt av Lenovo og Yulong. Huawei er fjerde størst, ZTE tar femteplassen. Apple er ute av listen.

Nicole Peng i Canalys forklarer at Apple har to problemer i Kina: De har ingen distribusjonsavtale med den største mobiloperatøren, China Mobile, og de er for dyre sammenliknet med konkurrentene.

Tidlig i januar var Apple-sjef Tim Cook i Kina. Et av gjøremålene var å samtale med Xi Guohua, leder for China Mobile. Ellers går det, som kjent, rykter om at Apple kan tenke seg å framstille en rimelig iPhone.

– Hvis [Apple] ordner opp i disse to utfordringene, vil det være som å åpne en sluseport, sier Peng.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.