ANALYSER

Android har erobret halve markedet

Samtidig har iOS passert Symbian, ifølge ferske smartmobiltall fra Canalys.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
3. aug. 2011 - 12:25

Analyseselskapet Canalys kom denne uken med en rapport over smartmobilmarkedet i andre kvartal av 2011. Tallene viser at Android-plattformens vekst bare fortsetter og fortsetter. Ifølge Canalys' tall har Android vært markedsledende siden fjerde kvartal i 2010 og er nå ledende i 35 av de 56 landene som analyseselskapet følger. I Sør-Korea har Android 85 prosent markedsandel.

Globalt skal 48 prosent av alle smartmobilene som ble solgt i andre kvartal, være basert på Android.

Canalys mener at det totalt ble solgt 107,7 millioner enheter i forrige kvartal. Dette er en vekst på 73 prosent fra andre kvartal i fjor. Det største markedet er APAC (Asia Pacific), fulgt av EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika) og til slutt Amerika. Men alle de tre regionale markedene har et smartmobilsalg på mellom 30 og 40 millioner enheter, ifølge Canalys.

Analyseselskapet mener at det ble solgt 51,9 millioner Android-mobiler i andre kvartal. Dette er 379 prosent mer enn i samme kvartal i fjor.

iOS

Apple leverte 20,3 millioner iPhone-mobiler i andre kvartal, noe som gir iOS-plattformen en andel på 19 prosent i smartmobilmarkedet. Det ble dersom solgte flere iPhone-mobiler enn Symbian-mobiler i forrige kvartal. Samtidig passeres Nokia av både Apple og Samsung i kampen om å være verdens største leverandør av smartmobiler.

Canalys har ikke offentliggjort selskapets tall for hvor mange smartmobiler Nokia solgte i forrige kvartal, men det må i alle fall ha vært færre enn de 17 millioner enhetene som Samsung leverte under eget varemerke.

Til tross for en vekst på 421 prosent, sammenlignet i fjor, mener Canalys at Samsung har underprestert.

– Samsung har mislykkes i å fullt ut utnytte Nokias svekkede tilstand verden over, mens det finske selskapet kjemper seg gjennom en utfordrende omstillingsperiode, sier visepresident og analytiker i Canalys, Chris Jones, i en pressemelding. Han er langt mer imponert over Apples framskritt og tror at neste generasjons iPhone vil gi Apple en enda sterkere posisjon utover høsten og vinteren. Det er ventet at iPhone 5 vil komme i salg i oktober. Ifølge Digitimes skal den nye mobilen produseres av blant annet Pegatron, som skal begynne å levere enheter til Apple i løpet av september.

Samsung leverer ikke bare Android-baserte smartmobiler. Salget av smartmobiler som er basert på selskapets egen plattform, Bada, har vokst med 355 prosent det siste året.

Salget av Nokias Symbian-baserte mobiler har sunket veldig raskt etter at det ble klart at selskapet først og fremst vil satse på Windows Phone i framtiden. Dette gjelder ikke minst i de markedene hvor mobiloperatørene står for store deler av mobilsalget. I BRIC-landene (Brasil, Russland, India og Kina) er Nokia fortsatt markedsledende, ifølge Canalys.

Windows Phone

Canalys-analytiker Pete Cunningham sier i pressemeldingen at det haster for Nokia å lansere selskapets første Windows Phone-mobil for å stoppe nedgangen og å få kritikerne til å stilne. Microsoft og Nokia har sendt ut invitasjoner til et Windows Phone-relatert arrangement som arrangerers i Tyskland den 17. august, men dette skal bare være en uformell samling for utviklere.

Canalys regner ikke med at Nokia vil komme med noen Windows Phone-mobil før i fjerde kvartal.

Salget av den første generasjonen med Windows Phone-mobiler fra de andre mobilleverandørene går fortsatt tregt. Canalys mener at det har blitt solgt færre enn 1,5 millioner Windows Phone-enheter i andre kvartal. Dette tilsvarer omtrent 1 prosent av markedet. Salget av Windows-baserte mobiler har blitt mer enn halvvert siden andre kvartal i fjor.

Mange tror likevel at Mango-oppdateringen til Windows Phone vil få mer fart på salget. Denne utstyrer plattformen med mye funksjonalitet som har vært savnet til nå.

Canalys registrerer også at HTC vokser kraftig i Nord-Amerika og har der fått en markedsandel på 21 prosent. Til sammenligning har den nordamerikanske markedsandelen til Apple falt fra 31 til 25 prosent på et kvartal.

BlackBerry

RIMs BlackBerry-plattform har nå en markedsandel på 12 prosent i Nord-Amerika, 21 prosentpoeng svakere enn i fjor. Globalt har selskapet økt leveransene av smartmobiler med 11 prosent det siste året, men dette er langt svakere enn den generelle veksten i markedet.

– Det er lett å være negativ til BlackBerry i USA, men det er viktig å huske at i andre markeder, spesielt i de fremvoksende markedene, ser man fortsatt betydelig interesse og løft for selskapets enheter, sier Jones. Dette gjelder blant annet i Indonesia og Sør-Afrika, hvor RIM er markedsledende.

– Likevel, selskapet må fortsette og innovere og å gjenvinne den tapte farten. Det er kritisk at neste generasjons BlackBerry OS 7-baserte produkter blir lansert før jul, avslutter Jones.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.