Android Market-endring irriterer

Brukere risikerer å måtte betale for applikasjoner som ikke fungerer.

Google introduserte nylig en ny versjon av Google Market. Mange av endringene har blitt godt mottatt, men enkelte endringer har ført til problemer for brukere.

Siden Android benyttes av en mengde ulike enheter, er det mer enn bare versjonsnummeret på selve operativsystemet som må stemme for at man skal være sikker på at programvare fungerer. Skjermstørrelser og -oppløsninger, samt prosessortype, er faktorer som kan spille inn.

Når en applikasjon tilbys gjennom Android Market, kan utviklerne filtrere vekk enheter basert på slike spesifikasjoner. Men det er ifølge Android and Me ikke mulig å filtrere vekk enkeltmodeller.

I noen tilfeller kan dette bety at Android-brukere blir tilbudt applikasjoner og spill som likevel ikke fungerer med brukerens enhet. Dette er irriterende, men ikke noe stort problem dersom man laster ned en gratisapplikasjon. Men dersom man har betalt for applikasjonen, er situasjonen med ett litt verre.

Nå har kjøp gjennom Android Market alltid vært åpne. Det vil si at dersom man angrer innen en gitt tid, så får man pengene tilbake. Men med den nye versjonen av Android Market har refusjonstiden blitt redusert fra 24 timer til 15 minutter.

Nå kan man si at 15 minutter som oftest burde være tilstrekkelig til å teste om en applikasjon fungerer som forventet, men det er ikke alltid tilfellet. For selv om den nye versjonen av Android Market også førte til at maksimalstørrelsen på applikasjonene ble økt fra 25 til 50 megabyte, så er ikke dette tilstrekkelig for de største spillene. Dette betyr at spillet på egenhånd må laste ned de resterende dataene før brukeren virkelig kan teste om spillet fungerer. Denne nedlastingen skjer etter at betalingen har skjedd og tar ofte mer enn 15 minutter. Dersom det da viser seg at spillet fungerer dårlig på brukerens enhet, får brukeren ikke refundert pengene.

Det virker som at spilleverandørene ikke alltid er like flinke til å opplyse brukeren på forhånd om at en slik nedlasting er nødvendig.

Android and Me skriver at mange brukere av Android-mobiler har opplevd dette, og at spilleverandøren Gameloft har trukket tilbake over 20 spill fra Android Market på grunn av klager fra brukerne.

Mange frustrerte Android-brukere krever nå at refusjonstiden økes igjen.

Angry Birds
Angry Birds Bilde: Rovio

Den spilleverandøren som har hatt størst suksess av alle på mobilen, er trolig Rovio, som står bak Angry Birds. Spillet har blitt lastet ned mer enn 50 millioner ganger til ulike mobilplattformer og det blir globalt spilt omtrent 200 millioner minutter hver dag.

I et intervju med Tech N' Marketing forteller Peter Verterbacka, medgründer i Rovio, at han ikke anser utbredelsen av de ulike Android-versjonene som et problem, men at situasjonen likevel blir stadig mer kompleks.

– Android vokser, men det er samtidig også en voksende kompleksitet. Enhetsfragmentering er ikke problemet, men heller fragmenteringen i økosystemet – så mange ulike butikker, så mange ulike modeller. Mobiloperatørene roter til opplevelsen igjen. Åpen men ikke virkelig åpen, et veldig Google-sentrisk økosystem. Og betalt innhold fungerer bare ikke på Android, oppsummerer Verterbacka.

– Fragmentering på enhetssiden er ikke noe enormt problem. Men Steve [Jobs] har helt rett når han sier at det er flere utfordringer for utviklere når de jobber med Android. Men det er greit, utviklere vil finne ut hvordan de skal jobbe med ethvert gitt økosystem, og så lenge det ikke fører til fysisk smerte, er det ok.

Mens Angry Birds koster penger i Apples App Store, er det gratis i Android Market. I stedet er spillet reklamefinansiert. Mer enn 15 millioner har lastet ned spillet til Android, noe som gir gode muligheter for å tjene penger på annonsene. Spillet har i det siste blitt lastet ned opptil 1 million ganger om dagen. I begynnelsen av desember, da «bare» fem millioner av Android-versjonen hadde blitt lastet ned, tjente Rovio en million dollar i måneden på annonsevisningene.

– Gratis er måten å gjøre det på med Android. Ingen har hatt suksess med å selge innhold på Android. Vi vil tilby en måte for å fjerne annonsene ved å betale for applikasjonen, men vi venter ikke at det vil bli noen enorm inntektsstrøm, sier Verterbacka.

    Les også:

Til toppen