Apples iPad er fortsatt storebror i nettbrettmarkedet, men får stadig mer konkurranse fra Android-baserte nettbrett som Nexus 7 fra Asus. (Bilde: Apple og Asus)

Android-nettbrett henter innpå iPad

Apple taper terreng i fortsatt voksende marked.

Apple iPad-nettbrett har helt siden den første utgaven kom i april 2010 dominert nettbrettmarkedet. Det gjør denne nettbrettfamilien fortsatt, men dominansen har blitt betydelig redusert.

Apple kom i går med regnskapstall for årets tredje kvartal. Selskapet kan vise til 26 prosent vekst i iPad-salget fra tre kvartal i fjor til tredje kvartal i år. Men samtidig sank salget med 17,6 prosent fra andre til tredje kvartal i år – fra 17,0 millioner enheter til 14,0 millioner enheter. Dette skyldes nok primært at nyhetens interesse for tredje generasjons iPad er over.

Analyseselskapet Strategy Analytics mener at det i tredje kvartal ble solgt 25 millioner nettbrett totalt. Dette er bare marginalt høyere enn i andre kvartal, da det ifølge analyseselskapet ble solgt 24,9 millioner nettbrett.

Fra tredje kvartal i fjor til tredje kvartal i år var veksten derimot på 43,6 prosent. Ifølge Strategy Analytics er dette likevel det laveste årlige vekstraten som har blitt registrert siden det moderne nettbrettmarkedet ble etablert i andre kvartal 2010.

Fallende iPad-salg siden andre kvartal og fortsatt noe salgsvekst i nettbrettmarkedet totalt, betyr at salget av nettbrett fra andre aktører øker. Strategy Analytics omtaler bare plattformer og ikke enkeltleverandører i analysen. Det går klart fram at det er Android-baserte nettbrett som nå opplever en solid vekst, men analysen sier altså ingenting om hvilke enkeltleverandører som tjener mest på dette. I tredje kvartal i fjor ble det solgt 5,0 millioner Android-baserte nettbrett. I andre kvartal i år var antallet vokst til 7,3 millioner, mens tallet for årets tredje kvartal nå er på 10,2 millioner.

Tabell over det globale nettbrettmarkedet, fordelt etter operativsystem, for tredje kvartal i 2012, sammenlignet med samme kvartal i 2011.
Tabell over det globale nettbrettmarkedet, fordelt etter operativsystem, for tredje kvartal i 2012, sammenlignet med samme kvartal i 2011. Bilde: Stategy Analysis

I den samme perioden har markedsandelen til Android-nettbrettene vokst fra 29,2 prosent i tredje kvartal i fjor, via 29,3 prosent i andre kvartal i år, til 41,3 prosent i forrige kvartal.

Tilsvarende har markedsandelen til iOS-baserte nettbrett gått fra 64,5 prosent til 68,3 prosent, for nå å ende på 56,7 prosent.

Apple lanserte denne uken en ny generasjon av iPad, bare et drøyt halvår etter forrige generasjon. I tillegg kom selskapet med iPad mini, som Apple-sjef Tim Cook er nøye med å fortelle at ikke er en 7-tommers enhet (men 7,9 tommer).

Om disse produktene vil føre til økt salg av iOS-baserte nettbrett eller kannibalisere de eldre produktene, vil trolig først vise seg når Apple legger fram regnskapstallene for fjerde kvartal.

For de øvrige aktørene, med Microsoft i spissen, det bare vært stillstand eller nedgang i markedsandelene det siste året. Men med gårsdagens lansering av Windows RT og Windows 8 vil nok Microsoft oppleve økt innflytelse i nettbrettmarkedet i året som kommer.

Nevnte Cook sier i et intervju at han ikke har testet Microsofts Surface-produkter ennå, men at han sitter med et inntrykk av at det er et temmelig kompromissbaserte og forvirrende produkt.

– Jeg antar at du kan designe en bil som flyr og flyter, men jeg tror ikke den vil gjøre alle disse tingene noe særlig godt, sa Cook.

Dette har fått enkelte til å tenke på videoopptaket nedenfor og at hovmod står for fall.

Et aktuelt spørsmål er om de hybride pc-ene med Windows 8, hvor skjermen kan tas av og dermed fungerer som et nettbrett, vil bli regnet som pc-er eller nettbrett av analyseselskapene.

    Les også:

Til toppen