Kanonsalg av Samsung Galaxy S III har ifølge Gartner bidratt betydelig til veksten til Android i andre kvartal, selv om mobilen først kom i salg helt i slutten mai. (Bilde: Samsung)

Android-salget øker kraftig

Står for det meste av veksten i smartmobilmarkedet.

Gartner kom i dag med en rapport om det globale mobiltelefonsalget i andre kvartal i år. Rapporten tar for seg det faktiske salget til sluttbrukere.

Rapporten forteller at salget av mobiltelefoner fortsetter å falle, en trend som ble innledet i først kvartal i år. Før det hadde markedet vokst kontinuerlig siden andre kvartal i 2009.

I andre kvartal ble det solgt drøyt 419 millioner mobiltelefoner, mens det ble solgt nærmere 429 millioner mobiltelefoner i samme kvartal i fjor. Nedgangen siden årets først kvartal er derimot knapt merkbar.

Det er salget av de enklere mobiltelefonene som svikter. Markedet for smartmobiler er fortsatt i kraftig vekst, både sammenlignet med første kvartal og med andre kvartal i 2011.

I andre kvartal ble det solgt nærmere 154 millioner smartmobiler, nesten ti millioner flere enn i først kvartal og nesten 46 millioner flere enn i andre kvartal i 2011.

Siden første kvartal har Samsung, som er verdens største leverandør av mobiltelefoner, økt markedsandelene ytterligere. Nokia beholder markedsandelen fra første kvartal, mens Apple har mistet en del.

Hos de mindre aktørene er det bare små endringer, bortsett fra at RIMs andel går ned fra 2,4 til 1,9 prosent, mens HTCs andel økes fra 1,8 til 2,2 prosent.

Smartmobiler

Mer enn hver tredje mobiltelefon som ble solgt i andre kvartal, var en smartmobil. Gartner presenterer ingen oversikt over andel til leverandørene i smartmobilmarkedet, men skriver at Samsung og Apple har omtrent halve markedet. Ingen av de andre aktørene har en andel på mer enn ti prosent. I 2012 har Samsung jevnt økt forspranget til Apple.

Gartner presenterer derimot en oversikt over markedsandelen til de ulike smartmobilplattformene, hvor andelene sammenlignet med andelene i samme kvartal i fjor.

Androids markedsandel har vokst med 20,7 prosentpoeng på et år og 12 prosentpoeng siden årets første kvartal.

Forventningene om en ny iPhone-modell i løpet av høsten – Gartner kaller modellen for iPhone 5 – har ført til at salget av dagens iPhone-modeller har falt med mer enn 12 prosent siden først kvartal. Situasjonen i årets andre kvartal kan sammenlignes med samme kvartal i fjor. Apple lanserte nemlig iPhone 4S i begynnelsen av oktober 2011, noe som førte til rekordsalg.

Salgstallene for iOS i årets andre kvartal er betydelig høyere enn i samme kvartal i fjor, men markedsandelen har bare vokst med 0,6 prosentpoeng i perioden. Det betyr at salget av iPhone i andre kvartal følger veksten i markedet, men ikke stort mer. Apples neste iPhone bør derfor inkludere vesentlige nyheter dersom selskapet har som mål å gjenvinne tapte markedsandeler.

Etterspørselen etter både Nokias Symbian-plattform og RIMs BlackBerry-plattform er fortsatt fallende. Symbian er dødsdømt av Nokia, mens RIM er helt avhengige av at den kommende BB10-utgave av BlackBerry blir en suksess og i stand til å snu skuta.

Samsungs Bada-plattform beholder markedsandelen på 2,7 prosent ved hjelp av noe økt salg.

Nokia leverte 4 millioner Lumia-mobiler i årets andre kvartal. Ifølge Gartner var det totale salget av Windows-baserte smartmobiler på 4,087 millioner, noe som antyder et mikroskopisk salg av Windows Phone-mobiler fra andre leverandører enn Nokia. Men tallene fra Nokia er dreier seg om antallet levert til salgskanalen, ikke om faktiske salg til sluttkunder. Derfor er det mer korrekt å sammenligne dem med tallene analyseselskapet IDC kom med i forrige uke, som tar for seg leveranser og ikke salg av smartmobiler.

Ifølge IDC ble det levert 5,4 millioner Windows-baserte mobiler (inkludert Windows Mobile) i andre kvartal, noe som gir plass til 1,4 millioner Windows-mobiler fra andre leverandører enn Nokia.

Det er grunn til å tro at salget av Windows-mobiler vil falle en del i tredje kvartal, inntil Windows 8-modellene kommer på markedet.

    Les også:

Til toppen