Samsung er verdens største leverandør av mobiltelefoner, inkludert Android-baserte smarttelefoner som den avbildede fjorårsmodellen Galaxy S4. (Foto: Gary Moseley/Alamy/All Over Press)

Android styrker sitt jerngrep

Nye dystre tall for Windows Phone.

Antallet solgte smartmobiler rundet for første gang i historien over 300 millioner enheter i siste kvartal, viser ferske tall fra IDC.

Android og iOS har nå en kombinert markedsandel på 96,4 prosent, opp fra 92,6 prosent i fjor på samme tid, ifølge analysen.

Det levner ikke mye rom for et tredje alternativ.

Med over 255 millioner Android-baserte smarttelefoner har Googles operativsystem kapret 84,7 prosent av totalen. Det er så dominerende at det minner om posisjonen Windows har i pc-markedet.

Det er særlig salget av rimeligere håndsett, og smartmobiler i prissjiktet under 200 dollar, som bidrar til Android-veksten, påpeker analysebyrået.

Dette får også den konsekvensen at iOS taper markedsandeler, på tross av at leveransene er økt fra 31,2 til 35,2 millioner enheter i årets andre kvartal, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Det må også bemerkes at andre kvartal historisk er svakt for Apple, fordi kunder avventer nye iPhone-modeller til høsten.

2,5 prosent Windows Phone

Tallene er lite hyggelige for Microsofts del, med en reduksjon i antall solgte Windows Phone-mobiler, ned fra 8,2 millioner til nå 7,4 millioner eksemplarer. Ifølge IDC gir det plattformen en markedsandel på bare 2,5 prosent, ned fra 3,4 prosent.

I et marked der Android har styrket seg med 33,3 prosent, og Apple har økt sine iPhone-leveranser med 12,7 prosent, opplever Windows Phone et fall på 9,4 prosent, ifølge beregningene.

En liten trøst for Microsoft er at det knapt finnes noen alternativer som truer posisjonen som det tredje alternativet. Bunnen har omtrent falt ut for Blackberry som bare siden i fjor har gått fra 2,8 prosent markedsandel til nå 0,5.

IDC-tall for smartmobilmarkedet i andre kvartal 2014.
IDC-tall for smartmobilmarkedet i andre kvartal 2014.

    Les også:

Til toppen