Aner ikke hva e-posten koster

Norske bedrifter slurver også med e-postens sikkerhet, viser en ny undersøkelse.

På oppdrag fra Telenor-selskapene Nordialog og MobilData har Norstat undersøkt hvordan norske bedrifter forholder seg til e-post. Undersøkelsen bygger på telefonintervjuer gjennomført i november 2010 med IT-ansvarlige i 300 bedrifter i privat sektor, med 25 til 50 ansatte. Oppdragsgiverne lever blant annet av å omsette bedriftstjenester rundt e-post.

Undersøkelsen avdekker av 40 prosent av bedriftene har egen e-postserver internt, mens flertallet har satt bort driften til en ekstern leverandør.

80 prosent av respondentene vet ikke hvor mye e-posten håndteringen koster bedriften. Andelen som ikke vet er 75 prosent blant dem med intern e-postserver, 84 prosent blant dem med ekstern server.

Dette forklares med at mange som setter bort e-postdriften, samtidig setter bort andre IT-funksjoner til samme leverandør. E-posten prises i en totalpakke. Ifølge Anwar Farrag, leder for bedriftsmarkedet i Nordialog og MobilDatas driftsselskap Kjedehuset, gjør det at e-postkostnadene kan være både høye og vanskelige å identifisere.

Undersøkelsen avslører også slurv med sikkerhet og tilgjengelighet hos dem med interne e-postservere.

  • 20 prosent oppbevarer e-postserveren i rom uten forsvarlig sikring.
  • 33 prosent oppbevarer sikkerhetskopier på forsvarlig brann- og tyverisikret sted.
  • Hver tredje bedrift skifter ut e-postserveren sjeldnere enn hvert femte år, eller vet ikke hvor ofte.
  • Hver tredje bedrift mangler avtale som garanterer minimums leveringstid på kritiske reservedeler, eller kjenner ikke til dette.
  • 22 prosent mangler for å gjenopprette e-postdrift med alle tidligere data på ny e-postserver innen en viss tid.

E-post seiler opp som den typiske nettskyapplikasjonen for små og mellomstore bedrifter, i form av selvbetjente løsninger der man betaler per bruker per måned, med minimumsgarantier for tilgjengelighet og sikkerhet.

Undersøkelsen avdekker at 22 prosent av bedriftene ikke har hørt om denne typen løsning. 11 prosent har eller vurderer det. 67 prosent har hørt om det, men er ikke interessert.

Til toppen