Angriper Google med åpen kildekode

Google dominerer annonse-markedet på nett, men nå blir de utfordret.

Google har blitt en av IT-bransjens giganter på noen få år, og de tjener brorparten av sine penger på annonser.

Konkurrenter som Yahoo og Microsoft har investert store summer i å prøve å ta igjen noe av forspranget som Google har på dette markedet, men foreløpig har ikke dette gitt god avkastning. Google fortsetter å øke sin markedsandel, i tillegg til at markedet i seg selv vokser raskt.

Nå skal imidlertid en annen aktør ta opp kampen med Google om annonsene.

Openads er et selskap som deler ut gratis programvare som webadministratorer kan bruke til å administrere nettbaserte reklamekampanjer.

Selskapet har en litt annen forutsetning enn Microsoft og Yahoo. Det ble stiftet som et åpen kildekode-prosjekt i 1999, og har allerede 25.000 nettsider fra mer enn 100 land på sin kundeliste. Med et system som er tilgjengelig på mer enn 20 forskjellige språk, har de et tilsynelatende godt utgangspunkt for å ta opp kampen.

Nå har selskapet fått 5 millioner dollar fra ventureselskapene Index Ventures, First Round Capital, Mangrove Capital Partners og O'Reilly AlphaTech Ventures, for å ta opp kampen mot Google.

- På en måte har Openads vært en av nettets best bevarte hemmeligheter. Det vi likte med Openads er at de forstyrrer dagens marked og at de allerede har sikret seg et solid globalt fotfeste, sier Saul Klein, partren i Index Ventures til CNet News.

Openads har flere nettsider enn de andre aktørene tilsammen, selv om de fleste av disse kundene er veldig små selskaper. Systemet deres er veldig populært blant nettsider som bruker Drupal eller WordPress.

Selskapet har foreløpig bare 10 ansatte, men de har klart seg godt med så få personer takket være utstrakt bruk av diskusjonsforaer til å betjene sine kunder.

Openads konkurrer i hovedsak med DoubleClick, som Google nylig kjøpte, men mens DoubleClick fokuserer mer på den øvre delen av markedet, fokuserer Openads mest på de mindre annonsørene.

Selskapet er imidlertid også i ferd med å gå inn på markedet for søkeord-annonser, et marked Google i dag dominerer med sin Google Adsense-plattform.

Forskjellen mellom Google Adsense og Openads system, er hovedsaklig at Google står for både tjenesten og annonsesalget, mens Openads bare leverer annonseutplasseringen, og holder seg til å kopble annonsørene med nettstedene.

Openads har imidlertid en utfordring, i forhold til å konkurrere med Google. Søkegigantens Adsense-system er nemmelig det mest populære annonsenettverket som Openads formidlert til sine kunder.

Sånn sett blir det som så mye annet i IT-bransjen. Aktørene er bitre konkurrenter på noen områder, mens de samtidig er strategisk viktige partnere i andre sammenhenger.

Til toppen