Angriper seddelpressen til Finn.no

Gule Sider kan ødelegge for Finns drømmemarginer og kompiskjøringen med meglerne, med nye gratis boligannonser.

Gule Sider åpner sin egen rubrikktjeneste. Dermed kan Finn.no ha fått sin første virkelig store konkurrent på dette markedet. Gule Sider har nemlig nesten halve befolkningen innom hver måned. Deler av disse brukerne kan fort komme til å smitte over på den nye rubrikktjenesten.

– Det er mange som søker på boligmeglere hos oss i dag, og da er det naturlig at de også kan søke på boliger. Det samme gjelder for bilhandlere og biler. Våre brukere er i kjøpemodus, mener Einar Storsul, direktør for database, og prosjektleder for satsingen på rubrikk.

Dette kan bety trøbbel for Schibsteds svært lønnsomme tjeneste Finn.no. Denne tjenesten er nemlig svært dominerende, og kan dermed ta seg ganske godt betalt for annonsering. Brukerne kan lett tjene inn de ekstra kronene fordi flere ser annonsene og prisen dermed blir bedre.

Dette er et svært godt og meget reelt salgsargument, som Gule Sider må takle for å kunne ta opp kampen.

Strategien for å vinne frem er derfor å tilby tjenesten gratis, både for de som legger ut annonser og de som ser på dem. På Finn er den laveste prisen 25 kroner for «saker og ting», mens en bilannonse koster 400 kroner hvis bilen koster over 50 000.

Det enkleste angrepspunktet på Finn, er bolig. Der har de har låst seg til meglerbransjen, i en avtale som gjør at kun meglere får lov til å legge ut boliger for salg.

– Jeg synes det er rar konstellasjon at en privatperson kan legge ut alt annet, men ikke sin egen bolig for salg. Det synes jeg er horribelt. Vil du eksponere boligen for 800.000 ukentlige brukere hos oss så er det gratis, sier Storsul.

Han har likevel ingen tro på at mange vil droppe Finn til fordel for Gule Sider med det første. Til det kan han ikke garantere nok visninger til boligsøkende.

– Jeg tror ikke mange vil legge ut boligannonser bare hos oss, men jeg ser ingen grunn til at de som legger inn hos Finn ikke skal legge det inn hos oss også, sier han.

På sikt håper han nok tjenesten kan bli stor nok til å bli et alternativ, ikke bare et tillegg. I så fall kan det bli vanskelig for Finn å opprettholde prisene på tjenestene sine. At det er mulig å tjene penger på dette, er det liten tvil om. Rubrikk representerer omtrent en tredjedel av annonseringen på nett i 2004 ifølge statistikk fra INMA. Dette utgjorde 211 millioner kroner.

Finn har en fantastisk lønnsomhet, med driftsmarginer (EBITDA) på nesten 50 prosent i 2004.

– Det er mange som har sett seg lei på Finns dominans, og vi har fått utrolig mye positiv respons fra markedet, sier Storsul.

– Jeg synes det er rart at dette ikke har kommet for lenge siden. Vi har tenkt på det i mange runder, men hatt for mye annet å gjøre, forteller han.

Tjenesten er nå helt gratis, men på sikt vil det komme ekstratjenester som Gule Sider vil ta betalt for.

– Hovedinntektskilde nå og i fremtiden er salg av annonser. For at det skal lykkes må vi ha glade brukere. Men det kan være vi vil legge til nye produkter etter hvert. Betaling for bedre eksponering er en mulighet. Det vil antagelig bli i form av resultatbasert betaling, enten på visninger eller gjennomført handel, sier han.

Gule Sider starter med rubrikkannonser på alle markedene Finn.no er i, med unntak av stillingsmarkedet. Dette kan også komme på plass etter hvert.

Gule Sider er eid av Findexa, som igjen er i ferd med å bli kjøpt opp av konkurrenten Eniro.

Rubrikktjenesten ble åpnet for testing forrige uke, og for alle brukere i går. Det er dermed ikke så merkelig at det er et stykke igjen til Finns nivå. Gule Sider har for tiden 147 biler og 41 eiendommer til salgs. Finn har 60 944 eiendommer og 46 433 biler. I denne bransjen har antallet brukere stor verdi, både for kjøpere og selgere.

Til toppen