Anklager SAP-ledelsen for bevisste lovbrudd

SAP kontrer med at dårlig service utløste kundeflukt fra Oracle.

SAP og Oracle har innledet sin antatte fire uker lange krangel for åpen scene, i anledning en rettssak i California som formelt dreier seg om å fastslå hva slags erstatning Oracle har krav på som følge av SAP-selskapet TomorrowNows industrispionasje.

SAP har erkjent et erstatningsansvar. De har også gått med på å betale Oracle 120 millioner dollar i saksomkostninger, mot at Oracle ikke krever erstatning for annet enn det tapet de faktisk er påført.

Dette er viktig, siden amerikansk rettspleie gir anledning til å kreve straffeerstatning, såkalt «punitive damages».

SAP har satt av 160 millioner dollar til sammen til rettssaken, utenom egne saksomkostninger, og har følgelig 40 millioner dollar igjen til å kompensere Oracles tap.

Oracle, derimot, krever 2,3 milliarder dollar, og argumenterer som om dette er et beskjedent krav, tatt i betraktning at TomorrowNow påstås å ha stjålet programvare verdt mange milliarder dollar.

Selskapet utnytter rettssaken til å stille erkekonkurrenten SAP i dårligst mulig lys, og samtidig hevne seg mot HP som nylig ansatte tidligere SAP-sjef Leo Apotheker som toppsjef.

Rettssaken startet mandag. Første dag gikk med til å velge ut en jury på åtte medlemmer. I går holdt partenes advokater sine innledningsforedrag.

Oracles advokat Geoffrey Howard innledet med direkte angrep mot SAP generelt og Apotheker spesielt. Howard påsto at SAP var klar over at TomorrowNow spionerte på Oracle før de kjøpte selskapet, og at Apotheker spilte en nøkkelrolle i en plan for å kapre Oracle-kunder gjennom TomorrowNow. Howard trakk fram en intern e-post med dette Apotheker-sitatet: «Vi må sørge for at Oracle påføres smerte.»

SAPs advokat Robert Mittelstaedt sa at Oracles erstatningskrav ikke på noen måte står i samsvar med det tapet selskapet faktisk er påført. Han la fram materiale for å dokumentere at SAP gjennom TomorrowNow bare greide å trekke til seg 358 av Oracles 9000 til 10 000 supportkunder. Han siterte intern Oracle-e-post der en selger skryter av ikke å ha gitt rabatt til Toyota, men tvert imot presset kunden til å kjøpe enda mer programvare. E-posten ble brukt til å belegge en påstand om at mange av Oracles 358 tapte kunder ville forlatt selskapet likevel, på grunn av dårlig service.

Mittelstaedt trakk også fram en intern e-post fra Oracles «co-president» Safra Catz der det heter at SAP trakk til seg Oracle-kunder av andre grunner enn virksomheten til TomorrowNow.

    Les også:

Til toppen