Anmelder internettbutikk til politiet

Forbrukerombudet fortsetter forfølgelsen av Mobilvarehuset. Nå melder seksjonssjef Bente Øverli hos ombudet at Mobilvarehuset politianmeldes.

Denne uken fattet Forbrukerombudet (FO) et vedtak om tvangsgebyr mot Mobilvarehuset, en norsk nettbutikk som tilbyr svært billige mobiltelefoner. Forutsatt at du betaler en medlemsavgift på 350 kroner, har Mobilvarehuset gitt nettbrukerne muligheten til å kjøpe én billigtelefon innen ett år.

Seksjonssjef Bente Øverli hos FO opplyser at det er fattet et forbudsvedtak, inkludert et tvangsgebyr i saken, men vil ikke oppgi innholdet i vedtaket, inkludert gebyrets størrelse. Det blir offentlig først i neste uke, etter at Mobilvarehuset har fått beskjed.

I tillegg politianmelder ombudet selskapet.

- Vi har bestemt oss for å politianmelde Mobilvarehuset. Vi har fått endel henvendelser at folk har inbetalt medlemsavgiften, men ikke fått utlevert passord som de trenger for å komme inn på tjenesten. Dermed har de ikke fått anledning til å handle mobiler, sier Øverli.

Hun anslår det til å være ti stykker som har kontaktet FO som altså bestemte seg for å gå til politiet med akkurat den delen av saken.

- Slike ting kan jo skyldes stor pågang på nettstedet eller en bug i den tekniske delen. Men det som er viktig for oss er ikke minst responsen vi får når vi henvender oss til aktøren. Den har mye å si for om vi skal gå videre med saken eller ikke. Vi har ingen indikasjon på at noen har handlet via nettstedet, og det er den delen vi ber politiet etterforske, sier hun.

Ombudet har allerede vært i kontakt med politiet i forbindelse med et annet selskap, Medhjelperen, som er politianmeldt. I sommer bestilte Medhjelperen internettannonser på mange store norske nettsteder, men gjorde aldri opp for seg. Flere av nettstedene har anmeldt forholdet.

Les saken her:


- Det vi er kjent med er at politiet har etterforsket en annen sak som involverer de samme menneskene. Vi var interessert i hva de foretar seg og skulle høre om politiet allerede etterforsket de samme forhold som vi ønsket å gripe fatt i. Det gjorde de ikke, sier Øverli.


Mannen som står oppført som daglig leder av Mobilvarehuset, har Øverli ikke greid å få tak i denne uken. digi.no har også forsøkt å få fatt på mannen på mobiltelefon og på det offisielle nummeret til Mobilvarehuset, men uten å lykkes.

- Vi har forsøkt å få tak i ham, men ikke greid det. Tidligere har han bekreftet skriftlig at han skulle endre, men han har ikke foretatt endringene. Det må vi gjøre noe med, sier hun og mener de spesielt er oppmerksom på tjenester som benytter ny teknologi og krever forhåndsbetaling på forbrukerne.

Bruddene på Markedsføringsloven følger ombudet altså opp selv.

- Vi vil at Mobilvarehuset skal endre hjemmesiden sin og vilkårene sine. Det skal ikke være noe krav om medlemsavgift og forhåndsbetaling og tips-metoden skal ut. Det har selskapet lovet i et brev til oss, men ikke gjort noe med det, sier hun.

- Hvis ikke disse nye konseptene fungerer, og selskapene går konkurs, får forbrukerne all kredittrisikoen. Det må være en balanse i kontraktsforholdet hvor man sørger for sikrere betalingsmetoder, mener Øverli.

Les også disse sakene om Mobilvarehuset:


Til toppen