Telenor Nextel tror det er etterspørselen etter hjemmekontor-løsninger som nå driver vekst i Internett-markedet.
- Fortsetter utviklingen vi har sett hittil i år, viser tall fra Gallup at nærmere 40 prosent av norske husstander være tilknyttet Internett innen utgangen av året, sier informasjonsdirektør Arne Cartridge i Telenor Nextel.
Telenor Nextel, har rundt 70 prosent av det totale Internett-markedet i Norge. Selskapet fikk 40.000 nye kunder i første kvartal i år mot 20.000 i tilsvarende periode i fjor. Totalt har Nextel 300.000-privatkunder.
Bruken av Internett øker enda mer - Telenor Nextels kunder brukte i alt 800 millioner minutter på nettet i årets tre første måneder, hvilket er en vekst på 64 prosent sammenlignet med fjoråret. Men den totale veksten i bruken av Internett er langt høyere fordi stadig flere kunder går over til de raskere ISDN-linjene.
Bruke av elektronisk post øker også fortsatt, men i et roligere tempo. Fra januar 1997 til januar 1998 tredoblet trafikken seg fra 2,8 til 9,7 millioner e-postmeldinger i måneden. I mars i år formidlet Nextel 13,5 millioner meldinger.
Nextel tipper derfor at annen hver nordmann vil ha tilgang til Internett, enten hjemme, via jobben eller på skole rundt overgangen til neste år.