Annenhver smartphone kjører Symbian

Mens tallet på smarte mobiler nesten er doblet, har Symbian styrket sin stilling mot Microsoft.

En undersøkelse fra det britiske analyseselskapet Canalys for tredje kvartal viser at Nokia og Symbian har økt ledelsen i markedet for smarte mobiltelefoner, samtidig som markedet nesten er doblet.

Smarte mobiler utgjør fortsatt en svært liten andel av det samlede tallet på mobiltelefoner solgt verden over, knappe 7,5 millioner av 168 millioner (dette tallet er fra Strategy Analytics, se gårsdagens artikkel om markedet for mobiltelefoner: Nokia øker stadig ledelsen). Men markedet er økt med 83 prosent fra tredje kvartal i fjor til tredje kvartal i år. Nokias knappe ledelse foran PalmOne er utvidet til noe nær dominans.

Nokias vekst på 230 prosent i antall leverte enheter gjør at markedsandelen øker fra 22 prosent til nesten 40 prosent. PalmOne har fått en kraftig økning i Nord-Amerika på grunn av stort salg av Treo-mobilene, men disse markedsføres omtrent ikke utenom dette geografiske området. RIM er også en spesifikk amerikansk leverandør.

Når smarte mobiler fordeles på operativsystemer, viser tallene at Symbian har vesentlig styrket sin stilling mot Microsoft, med en vekst på over 200 prosent. I et marked som har økt med 83 prosent har Microsoft økt med bare 33 prosent, mens PalmSource nærmest har stått helt stille.

Det innebærer at markedsandelen til Symbian er økt fra 30 prosent til over 50 prosent, mens Microsoft faller fra godt over 25 prosent til så vidt over 20 prosent.

I rangeringen av mobiltelefonleverandører mangler Sony Ericsson. Det er fordi Fujitsu erobret femte plassen som Sony Ericsson hadde i fjor. Årsaken er store leveranser av Symbian-baserte telefoner i Japan.

Canalys skriver i en kommentar at «datasentrerte enheter», det vil si PDA-er utvidet til å kunne ringe med, har økt med bare 18 prosent, mens «talesentrerte enheter», det vil si mobiltelefoner utvidet til å omfatte typisk PDA-funksjonalitet, har økt med 190 prosent.

Symbians dominans skyldes vesentlig Nokias framgang i Europa og Fujitsus framgang i Japan. I USA er Symbians markedsandel 6 prosent, mot 43 prosent for PalmSource og 25 prosent for Microsoft.

Til toppen