Kindle Fire er det eneste Android-brettet med en forretningsmodell som likner Apples: Kjøperen får en spesiell tilknytning til et eget innholdsunivers. (Bilde: Amazon.com)

Annet hvert Android-brett er en Kindle Fire

Pioneren Samsung taper terreng: Amazon er viktigste utfordrer til Apple iPad.

I forrige uke kom analyseselskapet Strategy Analytics med sine anslag over det globale markedet for nettbrett i fjerde kvartal 2011. Anslagene gikk ut på at det ble solgt 26,7 millioner nettbrett, fordelt på 15,4 millioner iPad og 10,5 millioner Android. Sammenliknet med fjerde kvartal er salget av Android-baserte nettbrett nesten tredoblet (se artikkelen Tredobling i salget av Android-nettbrett).

Analysen til Strategy Analytics oppgir ingen fordeling på de ulike leverandørene av Android-baserte nettbrett.

Uavhengig av hverandre har to amerikanske analytikere, henholdsvis Jordan Rohan fra Stifel Nicolaus og Anthony DiClemente fra Barclays, prøvd å anslå salgstallene til Amazons Android-baserte nettbrett Kindle Fire, går det fram av et et oppslag i Cnet. Begge har nylig revidert sine anslag oppover: Rohan fra 5 millioner til 6 millioner, DiClemente fra 4,5 millioner til 5,5 millioner.

Det tyder på at mellom 52 prosent og 57 prosent – eller godt i overkant av 50 prosent – av Android-brettene som ble solgt i fjerde kvartal var Kindle Fire fra Amazon.

Dette lyder ikke usannsynlig. Kindle Fire har en svært gunstig pris – 199 dollar eks mva – og appellerer til dem som ønsker enkel tilgang til Amazons mange tjenester.

De bekreftes dessuten av en ny oversikt fra Flurry Analytics.

Flurry leverer verktøy for å måle samspill mellom forbrukere og mobile applikasjoner i sanntid. Svært mange utviklere legger en Flurry-komponent inn i sine applikasjoner, slik at de kan måle bruken av dem. Til gjengjeld gir det Flurry en enestående innsikt i alt som har med bruken av mobilapplikasjoner å gjøre.

I desember viste en Flurry-analyse at utviklere tjener mest på iOS, fordi de får langt mere igjen for samme app på Apple App Store enn på Android Market, selv om Android-mobiler har flere brukere enn iPhone.

Analysen det er snakk om her, ser på hvilke Android-nettbrett som har vært brukt til mobilapplikasjoner målt gjennom Flurry. Utviklingen stadfester at fra november 2011 til januar 2012 har bruken av Kindle Fire bokstavelig talt tatt av:

På to måneder er andelen til Kindle Fire økt fra 3 prosent til 36 prosent, mens andelen til Samsung Galaxy Tab er falt fra 63 prosent til 36 prosent.

Flurry argumenterer for at dette representative tall: De anslår at de er i stand til å spore over 20 prosent av alle brukersesjoner på mer enn 90 prosent av alle Android-enheter, hver dag.

En lærdom som Flurry trekker av dette, er at det har lønt seg for Amazon å satse på en egen Android-variant for å fremme sine egne applikasjoner og tjenester. Amazon representerer en måte å bruke Android på som likner mer på Apples bruk av iOS. På samme måte som utviklere tjener mer på iOS-varianten av sin app enn på Android-utgaven, har den kommersielle tilnærming til Amazon på kort tid gitt dem et overtak på Samsung, som ikke har noen spesiell økonomisk appell til utviklere.

Til toppen