Mer relevante annonser gir økt verdi for alle, sier Google Norge-sjef Jan Grønbech. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Annonse-styring blir endelig virkelighet

Tidligere har det blitt med praten. Nå lanserer Google et system som setter deg i bås på ordentlig.

Google lanserer i dag såkalt interessebasert annonsering på eget innholdsnettverk og videotjenesten Youtube.

Den nye tjenesten innebærer at søkegiganten nå tilbyr annonser som kan målrettes langt mer nøyaktig enn tidligere. Løsningen baserer seg på brukerens tidligere besøk på deres nettsider.

- Har en person for eksempel sett etter fotballsko på en nettside i august, kan det være at nettsiden ønsker å vise annonser til den samme personen på andre nettsider i desember, forklarer Google i en pressemelding.

Besøksmønsteret gjør at Google putter ulike brukere i bås, eller som de selv velger å kalle det – en interessekategori.

Dersom du bruker mye tid online til å kikke på bilvideoer på Youtube eller besøke nettsider om bil i Googles stadig voksende innholdsnettverk, da skjønner Google at du har bildilla. Dermed blir sjansen større for at du får bilrelaterte annonser på de samme nettsidene.

- Vi mener annonser er en verdifull informasjonskilde som kan koble mennesker til produkter, tjenester og ideer som interesserer dem. Ved å gjøre annonser mer relevante og forbedre kontakten mellom annonsører og våre brukere, kan vi skape større verdi for alle, uttaler Jan Grønbech i Google Norge.

Interesser som sport, biler, kjæledyr og reiseliv blir i meldingen trukket frem som eksempler på hvilke båser Google tilbyr, men trolig er det bare fantasien og hva eventuelt annonsørene selv etterspør som setter grenser for mulighetene.

- Over tid forventer vi at vår evne til å vise riktig annonse til riktig person til riktig tid, vil bli bedre. Dette som et resultat av at brukerne og utgiverne hjelper oss med å utvikle de ulike interessekategoriene, slår selskapet fast.

En mindre testgruppe av annonsører i USA og Europa begynner med utprøving av den nye annonseløsningen tidlig neste måned. Deretter skal testgruppen utvides i løpet av kommende måneder. Google tar sikte på å gjøre interessebasert annonsering fullt tilgjengelig for alle annonsører (gjennom Adwords) innen utgangen av året.

Inntil videre er tjenesten klassifisert som en betaversjon.

Ifølge Google skal all informasjon som sendes til dem bli lagret i anonyme cookies uten personlig informasjon som navn og adresser. Google understreker i en pressemelding at de ikke vil «spore sensitive kategorier som helse eller seksuelle legninger i interessegruppene».

Til toppen