Annonsebørs skal løfte DoubleClicks prislapp

DoubleClick lanserer et børssystem for annonser for å løfte selskapets verdi.

DoubleClick er et selskap som lever av å selge webannonser som utplasseres på deres partneres nettsteder. De tar betalt når lesere klikker på en lenke, og deler den inntekten med nettstedet som viste lenken.

Nå satser selskapet på en annonsebørs der annonsører og nettsteder kan kjøpe og selge annonser og annonseplass.

- Vi har allerede de største selgerne og de største kjøperne. Dette vil koble dem sammen for første gang, sier David Rosenblatt, administrerende direktør i DoubleClick, til CNet News.

Rosenblatt tror at den nye tjenesten vil stå for brorparten av selskapets inntekter innen fem år.

Det nye systemet vil la annonsørene få se hvor mye deres konkurrenter er villig til å by for forskjellige annonser, på samme måte som eBay og andre auksjonshus lar sine besøkende se listen over tidligere bud. På den måten skal innholdsprodusentene som selger annonseplassen få trygghet for at de får maksimalt betalt for sin annonseplass.

Bransjekommentarene går først og fremst ut på at dette er et trekk selskapet gjør for å bli et mer attraktivt oppkjøpsobjekt, og det er ikke en fremmed tanke for Rosenblatt.

- Verdien av vårt selskap avhenger helt og holdent av vår evne til å maksimere våre kunders inntekter, sier Rosenblatt til CNet News.

DoubleClick er for tiden et selskap som flere store aktører ønsker å innlemme i sin egen virksomhet. Både Google og Microsoft jobber med bud for å sikre seg selskapet.

Selskapet hadde en omsetning på 300 millioner dollar i 2006, men eieren, investeringsselskapet Hellmann & Friedman forventer ifølge CNet News å få inn mer enn to milliarder dollar når de selger DoubleClick.

Til toppen